مسافران نوروزی باید توجه کنند که ممکن است در طول سفر دچار لخته در وریدهای پا(DVT) و آمبولی ریه در طول سفر شوند پس به راه های پیشگیری از آن توجه کنید.

دکتر داوود کاظمی صالح دارای رتبه ممتاز بورد تخصصی قلب و عروق در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: سفرهای طولانی به خصوص سفرهای هوایی با بیش از 6 ساعت طول پرواز به ویژه در قسمت Economy uass كه فضاي كمتري در اختیار مسافران است می تواند خطر تشکیل لخته در وريدهاي اندام تحتانی پاها و لذا خطر حرکت این لخته ها به طرف ریه( آمبولی) را افزایش دهد.
وی تصریح کرد: بی حرکتی در طول سفر، کاهش سرعت گردش خون، کم آبی بدن در حین سفر( دهیدراتاسیون) از عوامل مساعد کننده شرایط برای وقوع این خطر هستند.
کاظمی صالح با اشاره به اینکه این خطر در مورد هر مسافری وجود دارد افزود: اما خطر در افرادی همچون زنان باردار، زنانی که قرص های ضد بارداری مصرف می کنند، بیماران مبتلا به بیماری قلبی به خصوص نارسایی های قلبی، افراد مسن، افراد سیگاری، افرادی که سابقه جراحی هایي در لگن یا اندام تختانی(پاها) داشته و یا خطر شکستگی و گچ گرفتگی پاها شده اند بیشتر است.
وی همچنین گفت: خطر کم آبی( دهیدراتاسیون) به خصوص در بیمارانی که از داروهای مدر( دیورتیک) مثل فوروسماید، تریامترن اچ و یا هیدروکلروتیازید استفاده می کنند بیشتر است و لذا این افراد در معرض خطر بیشتری قرار دارند.
این متخصص خاطر نشان کرد: با توجه به مسایل ذکر شده به منظور پیشگیری از وقوع و یا کاهش خطر ابتلا به بیماری تشکیل لخته در پاها و یا آمبولی به مواردی در طول سفر توصیه می شود که یکی از این موارد این است که حتی الامکان در طول سفر از جوراب های ضد واریس که از قبل با توصیه پزشک تهیه نموده اید استفاده کنید و همچنین در طول سفر مایعات و به خصوص آب بیشتری بنوشید تا از کم آبی بدنتان جلوگیری نمایید.
کاظمی صالح خاطر نشان کرد: در طول سفر از نوشیدن الکل یا مایعات حاوی کافئین خود داری کنید.
وی تاکید کرد: در طول سفر حتی الامکان پاهای خود را حرکت دهید و از انداختن پاها روی هم در سطح زانو یا مچ خوداری نمایید و پاها را در سطح انگشتان،‌ مچ و از مفصل زانو مرتبا( حداقل هر یک ساعت یکبار) حرکت دهید مثل خم و راست کردن انگشتان پاها، حرکت چرخشی پا از ناحیه مچ به داخل و خارج، حرکت به بالا و پایین از ناحیه مفصل مچ، حرکت به بالا و پایین ساق پا از ناحیه مفصل زانو که می توان انجام داد.
وی همچنین توصیه کرد: در مواردی که امکان دارد بایستید و پاشنه پا را از زمین جدا نمایید و یا در کابین هواپیما راه بروید و در سفر با اتومبیل هر یک تا دو ساعت یک بار توقف نموده و به مدت 5 تا 10 دقیقه راه بروید و در صورت امکان هر چند مدت یکبار پا را از سطح بدن کمی بالا تر قرار دهید مثلا دراز کشیده و یک متکای کوچک زير پاها بگذارید./عط
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار