مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی ابعاد و چشم انداز مواجهه سوریه و اتحادیه عرب را بررسی کرد.

به گزارش حوزه مجلس باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌ها، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز با بیان اینکه هشت ماه از شروع تحولات سوریه و ناآرامی‌های خونین سوریه می‌گذرد، افزود: تلاش‌های زیادی برای پایان دادن به این ناآرامی‌ها با استفاده از ظرفیت‌های دیپلماتیک و سیاسی صورت گرفت که بیشتر از ناحیه دوستان بین‌المللی سوریه شکل گرفت.

براساس این گزارش، این تلاش‌ها با لجاجت و دخالت کشورهای دیگر به‌خصوص کشورهای غربی و عربی راه به جایی نبرد و سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشورها با تقویت گروه‌های مخالف سوری اقدام به تشدید ناآرامی‌ها کردند.

این گزارش حاکی است: ورود شورای امنیت با حمایت کشورهای آمریکا، اروپا و کشورهای غربی به مسئله سوریه و طرح موضوع این کشور جهت صدور قطعنامه با مقاومت چین و روسیه و وتوی این کشورها، راه به جایی نبرد.

براین اساس، مرحله جدید فشار با یک نوع تقسیم کار بین کشورهای اروپایی، عربی، آمریکا و ترکیه اجرا شد و هرکدام وظیفه یک قسمت از اعمال فشار بر دمشق را برعهده گرفتند.

کشورهای عربی مخالف نظام سوریه مانند قطر، عربستان، امارات و اردن از طریق اتحادیه عرب نقش بسیار پررنگی داشتند. در طرح ارائه شده قرار برآن شد تا عضویت سوریه در اتحادیه عرب تعلیق و فشارهای بیشتری بر این کشور وارد شود.

این گزارش دو هدف عمده را برای این اقدام برمی‌شمارد؛ ابتدا سرنگونی نظام کنونی سوریه و در غیر این صورت تلاش برای تغییر رفتار دمشق در حوزه منطقه‌ای با جدا شدن از محور مقاومت به‌خصوص ایران.

اما در داخل، دولت سوریه با شفاف‌سازی مواضع خود در آمادگی برای مذاکره با مخالفانی که دستشان به خون کسی آلوده نشده و همچنین ضرورت اصلاحات سیاسی ازجمله اصلاح قانون اساسی، مخالفان را به‌شدت در موضع ضعف قرار داد.

همچنین، حمایت روسیه، چین و برخی از کشورهای قدرتمند منطقه مانند ایران از سوریه، به تقویت موضع این کشور و پایداری آن در برابر فشارهای خارجی کمک بسیار کرد.

این گزارش ادامه داد: شرایط منطقه‌ای و عدم توانایی و انسجام مخالفان نشان از آن دارد که فشارها بر سوریه نتیجه نخواهد داد و نظام حاکم بر این کشور همچنان کنترل امور را در دست خواهد داشت./گ
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار