يك كارشناس تغذيه گفت: تخم مرغ باعث بهبود يادگيري و تقويت حافظه در كليه سنين بخصوص سالمندان مي شود.

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ يوسف نقيايي، كارشناس تغذيه ضمن بيان اين مطلب اظهار كرد: تخم مرغ در دسته بندي مواد غذايي در گروه گوشت و حبوبات قرار مي گيرد و مصرف اين گروه 2 تا 3 واحد در روز توصيه مي شود.

وي گفت: يك عدد تخم مرغ متوسط حاوي 70 كيلو كالري انرژي، شش و نيم گرم پروتئين و 5 گرم چربي است كه حدود 2 گرم آن چربي غير اشباع با يك پيوند دوگانه است.

وي افزود: تخم مرغ حاوي مقادير كمتري از كلسيم و آهن بوده و مقدار 65 صدم ميكروگرم و ويتامين B12 دارد.

نقيايي گفت: پروتئين تخم مرغ به عنوان يكي از كامل ترين پروتئينها محسوب مي شود كه بيشترين قابليت جذب اسيدهاي آمينه در بدن را دارد و معمولا از آن جهت ساير مواد پروتئيني استفاده مي شود.

وي ادامه داد: قسمت عمده پروتئين تخم مرغ در سفيده آن است و حدود 40درصد در زرده است. چربيهاي موجود در تخم مرغ جزء چربيهاي با ارزشي است كه در آن ماده اي به نام كولين وجود دارد كه نقش بسيار مهمي در انتقال پيام هاي عصبي، رشد و نمو مغز خصوصا در جنين و نوزادان مي شود و باعث بهبود يادگيري و تقويت حافظه در كليه سنين بخصوص سالمندان مي شود كه مي تواند از پيشرفت آلزايمر جلوگيري كند.

نقيايي خاطرنشان كرد: تخم مرغ حاوي حدود 200 ميلي گرم كلسترول بوده كه با مصرف آن نياز روزانه به كلسترول برطرف مي شود. كلسترول تخم مرغ مي تواند پيش ساز مفيد و مناسبي براي توليد هورمونهاي جنسي و هورمونهاي غدد فوق كليوي، ويتامين B و نمكهاي صفراوي باشد.

وي مصرف يك عدد تخم مرغ را بصورت روزانه براي همه افراد توصيه كرد و افزود: در صورتي كه شخص دچار سابقه خانوادگي بيماريهايي هم چون ديابت، قلبي عروقي، فشار خون بالا و كلسترول خون بالا باشد مي بايست حداكثر سه زرده تخم مرغ در هفته مصرف نمايند و محدوديتي از نظر مصرف سفيده تخم مرغ براي اين افراد وجود ندارد./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.