درآمدهاي نفتي كشور در سالجاري 20 درصد بوده كه پيش بيني مي شود با اتكا به توانمندي هاي داخلي در سال 92 اين درآمدها به 23 درصد ارتقاء يابد.


به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ رستم قاسمي در همايش جايزه ملي پتروشيمي افزود: منابع بسيار عظيمي از معادن هيدروكربن نفت و گاز در كشور وجود دارد و امروزه بسياري از نيازهاي كشور را براي انرژي هاي جايگزين و يا مالياتهاي بسيار سنگين به انرژي هيدروكربني بستگي دارد و اين صنعت نفت يكي از ارزان ترين و پايدار ترين انرژي در دنيا محسوب مي شود، بنابراين منابع نفت و گاز كشورمان با تجميع در صنعت هيدروكربن رتبه اول را در دنيا و در حوزه نفت و گاز رتبه دوم را به خود اختصاص دادند.
وي تصريح كرد: اگر مصرف فعلي به سرعت زياد شود، بسياري از كشورها منابع هيدروكربن را از دست مي دهند و متكي به ايران و كشورهاي ديگر مي شوند.
قاسمي با تاكيد بر اينكه ما بايد تحريم ها را به فرصت تبديل كنيم، گفت: با توجه به شرايط فعلي ما نيز از گذشته با تحريم هايي در حوزه نفت و گاز مواجه بوديم كه اين تحريم ها را پشت سر گذاشتيم، بنابراين اگرچه تحريم مشكلات را به دنبال خواهد داشت  بايد با توان ملي خودمان تهديدها را به فرصت تبديل كنيم.
وزير نفت گفت: دو مقوله مهم و اساسي در توسعه نفت و گاز كشور وجود دارد يكي فروش محصول توليدي و ديگري تبديل محصول توليد شده با كيفيت بالا و ارزش افزوده بالا است.
وي گفت: در توسعه صنعت نفت با بكارگيري صنعت داخلي كشور، قاطعانه مشكل چنداني براي توسعه نفت نخواهيم داشت. توانمندي هاي بسيار خوبي براي توسعه نفت در بخش هاي خصوصي و انجمن سازندگان و توليدكنندگان وجود دارد.
وي با بيان اينكه اقداماتي را براي توسعه در صنعت نفت و گاز و پتروشيمي پيش رو داريم، گفت: توليد كشور براي توسعه برنامه پنجم كه روزانه يك ميليون بشكه در روز است، از 650 ميليون متر مكعب به يك ميليارد و 400 ميليون متر مكعب افزايش خواهد داشت.
قاسمي با بيان اينكه با اتكا به توان داخلي توسعه چشميگري در صنعت نفت و گاز اتفاق مي افتد، افزود: امسال اقدامات خوبي را در راستاي توسعه صنعت نفت شروع كرديم، همچنين صنعت پتروشيمي كه از مهمترين صنايع هيدروكربني در كشور است، توانستيم محصولات عظيمي را توليد و صادر كنيم كه اين امر بستر مناسبي را براي اشتغالزايي در كشور فراهم كرده است.
وي گفت: توسعه پتروشيمي يكي از اقدامات وزارت نفت است كه با كمك ساير ارگان ها مي تواند آينده درخشاني را پشت سر بگذارد.
وي تاكيد كرد: از طرح هاي به نتيجه رسيده در حوزه پتروشيمي در سال جاري 70 واحد بوده كه به نتيجه رسيده است و همچنين خطوط اعتباري خارجي بيش از 20 طرح براي استفاده از خطوط اعتباري چين در دست اقدام است كه از سوي مسئولان كشور و با مسئول كشور چين مذاكراتي صورت گرفته است كه در صورت به نتيجه رسيدن خط اعتباري باز خواهد شد كه اين خطوط مي تواند به توسعه پرتوشيمي كشور كمك كند.
وي اظهار داشت: در سال جاري 20 درصد منابع اقتصاد كشور از طريق نفت بوده و پيش بيني مي شود در سال 91 به 23 درصد برسد و با اين زمينه منبع خوبي براي توسعه در بخش هاي خصوصي و دولتي فراهم مي شود.
همچنين درباره توسعه بخش خصوصي 30 ميليارد دلار از طريق صندوق توسعه ملي اختصاص داده شده كه مي تواند يكي از گامهاي مهم در راستاي پيشبرد اهداف صنعت پتروشيمي و نفتي باشد./ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار