در استان همدان نيز همچون ديگر مناطق ايران عيد نوروز جايگاه ويژه‌اى دارد و هميشه مراسم آن با آداب و سنن خاص کهن برگزار مى‌شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از همدان؛مردم این کهن دیار از اسفند در تدارک تهيه مقدمات برنامه‌هاى نوروزى هستند. تهيه مواد لازم برای پخت شيرينى، تهيه لباس نو و مايحتاج شب عيد نيز از جمله اين اقدامات به‌شمار مى‌رود.
از ديگر برنامه‌هاى نوروز، خانه‌تکانى و گردگيرى و به‌اصطلاح 'دوده‌گيري' است. از جمله کارهاى مربوط به ايام عيد تميز کردن و شستن فرش بود. يکى از راه‌هاى تميز کردن فرش، فرش تکانى بود که در بيشتر محوطه کوچه‌ها و خانه‌ها ديده مى‌شد.
سبزه انداختن نيز از رسوم ديگر نوروز بوده است.

بر اساس عقيده ايرانيان قديم سبزه هميشه مظهر حيات و سبزى و شادى زندگى و سمبل اقتصاد و برکت خانواده‌ها بود و چون نزد ايرانيان باستان گندم سمبل برکت و اقتصاد به‌حساب مى‌آمد، از قديم‌الايام براى انداختن سبزه نوروزى از گندم استفاده مى‌کردند.
بعضى خانواده‌ها از گندم ،شاهي، ماش يا عدس سبزه مى‌اندازند.
از رسوم قدیم نیز می توان به کوسه و زن کوسه اشاره کرد.
يکى از مراسم جالب سنتى در روزهاى قبل از عيد، کوسه و زن کوسه بود، که در نقش زن و شوهر چوپان ظاهر مى‌شدند و با ساز و دهل از روستاها به‌راه مى‌افتادند و به شهر مى‌آمدند. تمام اندام اين دو پوشيده شده بود و فقط دو سوراخ جلو چشمان و يک سوراخ جلو بينى داشت.

روى لباس نمدى کوسه تعدادى منگوله دوخته شده بود که به اطراف آويزان بود و چون بلندى در دست داشت که يک سر آن برجسته بود و به آن 'قورچنگ' مى‌گفتند. زن کوسه نيز روى لباس نمدى خود يک دامن کوتاه از چيت رنگارنگ مى‌پوشيد.

کوسه و زنش با ساز و دهل وارد شهر مى‌شوند و تعدادى بچه‌ها به‌دنبال آنها راه مى‌افتادند. آنها به هر خانه‌اى که درش باز بود وارد مى‌شدند و معمولاً وارد خانه اعيان و اشراف مى‌شدند و در محوطه حياط شروع به حرکات جالب و خنده‌دار و رقص و پاى‌کوبى مى‌کردند. صاحبخانه‌ها نيز در حد وسع و طبع خود کمکى نقدى يا جنسى به آنها مى‌دادند. کوسه و زن کوسه همچون حاجى فيروز پيام‌آورن شادى نوروزى و بهار بودند.
•تحويل سال
دقايقى پيش از تحويل سال همه اعضاءِ خانواده دور سفره هفت‌سين جمع شده و به خواندن دعا مشغول مى‌ شوند. پس از تحویل سال ،اعضای خانواده پس از روبوسی و تبریک سال نو از بزرگ خانواده به اصطلاح دشت سرسال (سکه پول یا اسکناس)دریافت می کردند. بزرگترها به کوچکترها عيدى مى‌دادند. کوچکترها به ديدار بزرگترها مى‌رفتند و ديد و بازديدهاى فاميل و دوستان شروع مى‌شد.
•سيزده بدر
در همدان نيز مانند دیگر مناطق ايران روز سيزده نوروز با آداب و مراسم خاص برگزار مى‌شد. از ساعات اوليه بامداد تمام اعضاءِ خانواده‌ها دسته‌دسته به طرف باغ‌ها و چمن‌زارهاى کنار رودخانه‌ها و کوهپايه‌ها مى‌رفتند و به شادى مى‌پرداختند. کوفته و کباب و شامی کباب مهمترین غذاهایی است که در این روز تناول می شود./س

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.