وزير صنعت، معدن وتجارت از اجرايي شدن طرح كدرهگيري با عنوان شبنم بر روي كالاهاي وادراتي از اول بهمن ماه خبر داد.

مهدي غضنفري در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: كد دو بعدي شبنم براي نصب بر روي كالاهاي وادراتي و توليد داخل به منظور جلوگيري از قاچاق كالا طراحي شده است كه اين كد علاوه بر ظرفيت ذخيره بيش از 7 هزار نوع داده پيگيري و باز خواني توسط مصرف كنندگان را دارد .
وي افزود: در صورت ارسال عكس از كد كالا به مركز داده اطلاعات مربوط به هر كالا توسط اين مركز از طريق پيامك به مشتريان ارسال مي شود تا از اصالت كالا اطلاع پيدا كنند.
وي تصريح كرد: چهار گروه از كالاهاي وادراتي كه تاكنون موفق به دريافت اين كد شده اند، موظف هستند زمان توزيع كالا در بازار اقدام به نصب اين كدها كنند تا مشتريان امكان بررسي اصالت كالا را داشته باشند.
وزير صنعت ، معدن وتجارت گفت: تاكنون انجام فرآيند وادرات كالا نيازمند اخذ اين برچسب بوده است اما پس از اين براي توزيع كالا در بازار نيز، توزيع كنندگان موظف به نصب اين برچسب ها بر روي كالا هستند و در صورتي كه كالايي فاقد برچسب شبنم باشد كالاي قاچاق به شمار مي رود.
وي با اشاره به اينكه پس از دريافت اين كد ثبت سفارش و ترخيص كالا براي وارد كنندگان مجاز است افزود: اين امر مي تواند به مبارزه با قاچاق كالا كمك كند.
وي در پايان خاطر نشان كرد: قاچاق يك پديده ي چند وجهي است و تنها با اجرايي شدن طرح كد رهگيري شبنم، اين مشكل حل نمي شود و نيازمند بررسي هاي بيشتر است./ک
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار