یک فوق تخصص جراحی کودکان با بیان اینکه بیش از 2 هزار و 700 نوع ناهنجاری مادرزادی تاکنون به صورت رسمی ثبت شده گفت: این ناهنجاریها همه ارگان ها را درگیر میکنند .

دکتر صلاح الدین دلشاد، فوق تخصص جراحی کودکان و نوزادان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه ناهنجاری های مادرازدی طیف وسیعی از بیماری ها را در جنین و نوزاد تشکیل می دهند گفت : بیش از 2 هزار و 700 نوع ناهنجاری مادرزادی تاکنون به صورت رسمی ثبت و در پرونده های بیماران قید شده است.

وی بیان داشت : این ناهنجاریها در همه ارگان ها و اعضای بدن و سیستم های بدن چون دستگاه گوارشی ، قلب ، ریه ، سیستم عصبی ، اندام ها و استخون ها ، سیستم آندوکرین ، کلیه و مجاری ادراری و .... دیده می شود که بسیاری از ناهنجاری مادرزادی را می توان پیش از تولد تشخیص داده که در این راستا امکانات تشخیصی شامل سونوگرافی ، ام آر آی و نمونه برداری از مایه آمونیاک و... می باشد .

این فوق تخصص جراحی کودکان و نوزادان ادامه داد : علاوه بر موارد فوق به صورت اینترونشنال فتوسکوپی هم برای تشحیص یک سری از ناهنجاری ها کمک می کند که در این حوزه ناهنجاری های مادرزادی به علت وسعتی که دارند نیازمند برخورد خاص می باشند .

وی با بیان اینکه به طور کلی توصیه میشود که به محض مشاهده یک ناهنجاری در جنین از همان ماه هایی که تشخیص داده می شود به پزشک ذیربط جنین ارجاع داده شود اظهار داشت: به عنوان مثال کودکی که آترزی مری (بسته بودن مری) برای وی با سونوگرافی تشخیص داده می شود ، اگر از همان دوران جنینی به جراح اطفال ارجاع داده شود ، جراح اطفال ضمن آرامش دادن به خانواده جنین و یا نوزاد آینده ، راهنمایی لازم را اعم از شرایط و مکان به دنیا آمدن جنین به خانواده و .. را پیش بینی کرده و خود به خود در پیشگیری از عوارض بعدی کمک خواهد کرد .

 

50 درصد بیماریهای قابل تشخیص دوران جنین مربوط به دستگاه ارولوژی هستند

 

این فوق تخصص جراحی کودکان و نوزادان تصریح کرد : آترزی مری امکان دارد مرگ و میر را در پی نداشته باشد اما عوارضی که ایجاد می کند ، مرگ زا بوده و با نا هنجاری قلبی که امکان دارد به همراه داشته باشد موجب مرگ کودک شود به همین دلیل از همان دوران جنینی اگر جنین تحت نظر جراح مربوطه قرار گیرد ، مقدمات رسیدگی به بیمار را فراهم کرده و بیمار بدون عارضه تحت درمان قرار می گیرد .

وی تاکید کرد : در مواردی در سونوگرافی یک هیدرونفروز دیده می شود ، این بیماری در حقیقت تجمع ادرار در حوزچه های کلیه به علت انسداد مجاری تحتانی است که منجر به بزرگ شدن کلیه شده و می تواند ناشی از انسداد حالب و یا ناشی از یک ریفلاکس باشد که 50 درصد بیماری هایی که قابل تشخیص در دوران جنینی با سونوگرافی هستند ، مربوط به دستگاه اورولوژی بوده و این هیدرونفروز برخی اوقات ایجاد اضطراب و نگرانی را برای خانواده ها در پی دارد .

فتق دیافراگم از ناهنجاریهای زمان زایمان

 

وی افزود: لب شکری انواع متفاوتی داشته که برخی همراه با شکاف لثه و برخی همراه با شکاف کام است که لب شکری را در دو ماه اول عمل کرده ولی شکاف کام ، دیرتر و در 6 تا 8 ماهگی عمل می شود و لثه را نیز درصورت باز بودن از طریق جراح فک و متخصص ارتودنسی ، دندان ها را سامان داده و نهایتا نگرانی بر طرف می شود .

وی با اشاره به اینکه فتق دیافراگم از دیگر ناهنجاری های زمان زایمان است گفت : دلیل آن نیز این است که پرده حجاب حاجز که بین سینه و شکم قرار دارد ، سوراخ مانده و تکامل ناقصی داشته و احشاء شکم به داخل توراکس خواهد رفت که دراین صورت به ارگان های داخل توراکس فشار وارد شده و تا زمانی که در شکم مادر هستند ، چون هم تغذیه آن هاو هم اکسیژن ان ها از طریق خون مادر تامین می شود مشکل زیادی را نخواهند داشت اما هنگام تولد دچار دیسترس شدید تنفسی می شود./ح

 


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.