خبرگزاري فرانسه در گزارشي از تهران به قلم فرهاد پولادي نوشت : يک هيئت مهم از هند روز شنبه در آغاز ديداري پنج روزه از ايران، اعلام کرد تقويت صادرات به اين کشور نه فقط موجب اصلاح تجارت نامتوازن مي شود بلکه روابط دهلي نو و تهران را تقويت مي کند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران؛ "رفيق احمد" رئيس اتحاديه دولتي سازمان هاي صادرات هند در نشستي در تهران در جمع صاحبان صنايع ايران گفت : دهلي نو قصد دارد صادرات خود را به ايران افزايش دهد و افزايش تجارت را نشانه اي از روابط رو به رشد مي داند.
بر اساس اين گزارش، دهلي نو اهميت فراواني براي تقويت روابط با تهران قائل است. اين هيئت، متشکل از حدود هفتاد نفر از نمايندگان شرکت ها و دولت هند، در حال بررسي آنچه است که هند قابليت بالاي افزايش فروش به ايران مي خواند.ديدار اين هيئت در برهه اي از زمان صورت مي گيرد که ارتباط جمهوري اسلامي با بازارهاي ديگر به سبب تشديد تحريم هاي غرب رو به کاهش است.

هند که سالانه چهارده ميليارد دلار از ايران نفت خريداري مي کند ولي اکنون فقط دو ميليارد و هفتصد ميليون دلار کالا به جمهوري اسلامي مي فروشد ، از همراهي تحريم هاي تحت رهبري آمريکا خودداري کرده است.

در حالي که ايران موافقت کرده است به جاي دلار، 45 درصد از پول نفت ارسالي به هند را به روپيه دريافت کند ، ميزان خريد کالاها از هند به شدت افزايش يافته است.

به نقل از آرويند مهتا از مقامات وزارت بازرگاني هند اعلام شده است : محصولات کشاورزي با کيفيت بالا و ارزان قيمت ، دارو و خدمات بيمارستاني جزو حوزه هاي همکاري هستند که ايران مي تواند از شريک هندي خود بهره مند شود.محمد مهدي راسخ دبير اتاق بازرگاني تهران نيز گفت وي نيز معتقد است فرصت هايي براي عرضه کنندگان کالا در هند وجود دارد.وي افزود : هند قابليت هايي در حوزه هاي صنايع غذايي ، پزشکي ، فلزات ، صنايع و قطعات خودرو دارد و در مقابل ، ايران نيز توانايي هايي در زمينه مواد پلاستيکي ، پليمر و مواد شيميايي دارد و بنابراين همکاري در اين زمينه ها مي تواند تقويت شود.

در حالي که هند بر افزايش احتمالي تجارت با ايران متمرکز شده است ، دهلي نو همچنين مجبور است در مشارکت فزاينده خود با آمريکا نيز تعادل بوجود بياورد و روابط خوب با اسرائيل - تامين کننده اصلي تسليحاتي خود - را نيز حفظ کند.يک منبع نزديک به هيئت هندي در دهلي نو اعلام کرد شرکت هاي مربوطه - که اين مقام هندي به نام آنها اشاره نکرد - درباره اقدامات تنبيهي احتمالي آمريکا نگرانند.

گفتني است، اين گروه تجاري هند قرار است تا چهاردهم مارس در ايران حضور داشته باشد.ايران بعد از عربستان دومين تامين کننده مهم نفت هند است. هند مي گويد پيدا کردن جايگزين براي همه نفت وارداتي از ايران گزينه اي واقع بينانه نيست./ا
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار