عضو ادوار شوراي مركزي جنبش عدالتخواه گفت: افراد با پرسيدن سوال از رييس جمهور جايگاه و شان خاصي پيدا نمي كنند وطرح سوال از رئيس جمهور امري عادي است كه قانون اساسي اين حق را براي مجلس پيش بيني كرده است.

محمدصالح مفتاح در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران درباره طرح سوال از رئيس جمهور توسط نمايندگان مجلس اظهار داشت: به جاي پرداختن به اشخاص بايد به موضوع سوالات مبني بر اينكه دلايل سوال كنندگان چيست، بررسي شده و هدف از اين كار مشخص شود.

وي با بيان اينكه سوال از رئيس جمهور يكي از حقوقي است كه در قانون اساسي براي مجلس تعبيه شده است، گفت: طرح سوال از رئيس جمهور امري عادي است و قانون اساسي اين حق را براي مجلس پيش بيني كرده كه استفاده از آن نبايد موضوعي تبليغاتي براي نمايندگان بدل شود.

عضو شوراي مركزي جنبش عدالتخواه ضمن تاكيد بر حفظ شان وجايگاه رئيس جمهور افزود: با توجه به اينكه مسئله سوال از رئيس جمهور يك حق براي مجلس و شوراي اسلامي است اما عده اي صرفا نگاه تبليغاتي و رسانه اي به آن دارند.

مفتاح تصريح كرد: رئيس جمهور بايد در چهارچوب محور سوال ها پاسخ گو باشد و در نتيجه مجلس به كارآمدي دولت در بخش مورد نظر توجه كند.

عضو شوراي مرکزي جنبش عدالتخواه با تاكيد بر اينكه اين موضوع مي تواند به تعامل بيشتر مجلس و دولت منجر شوداظهار داشت: به جاي اينكه سوال از رئيس جمهور را چالش عميق بين دولت و مجلس تلقي كنيم به عنوان محوري براي تعاملات اين دو قوه در نظر بگيريم.

وي در ادامه افزود: در تعامل مجلس و دولت شان مجلس حفظ خواهد شد و مجلس توان نظارت بر دولت را خواهد داشت كه مي تواند نقش كمك كننده به دولت را ايفا كند.

وي با اشاره به اينكه اگر سوال از رئيس جمهور با هدف تقابل طراحي شود مصلحت بزرگي از دست مي رود، بيان داشت: عمق بخشيدن به تقابل مجلس و دولت به ضرر كشور است و فرصت مصلحت مهيا شده از دست مي رود.

مفتاح تصريح كرد: رسانه ها با جنجال حول موضوع سوال از رئيس جمهور سعي نكنند براي طراحان سوال اعتبار غير واقعي كسب كنند.


وي با بيان اينكه افراد با پرسيدن سوال جايگاه و شان خاصي پيدا نمي كنند گفت: شان سوال از رئيس جمهور نه مثبت است و نه منفي نكته حائيز اهميت محتواي سوالات است.

عضو شوراي مركزي جنبش عدالت خواه نقش مجلس را با اهميت دانست و گفت: مجلس با بررسي عالمانه و كارشناسانه محتواي سوالات تعيين كننده خط و مرز و رفتار خود است و بايد پيگير افرادي باشد كه در پس پرده سوال از رئيس جمهور قصد تبليغات دارند .

وي با توجه به اينكه ممكن است افراد اعم ازمخالف و موافق سوال از رئيس جمهور با نيت سو استفاده تبليغاتي و سياست بازي وارد عمل شوند، اظهار داشت: چه افرادي كه خود را در قالب موافق سوال از رئيس جمهور منتقد يكه تاز راست گوي ميدان تلقي كرده و چه مخالفاني كه خود را حامي رئيس جمهور و دولت جا مي زنند براي اهاف شخصي در اشتباه هستند .

اين فعال دانشجويي ابراز داشت: سوال ها نبايد در جهت تضعيف و تخريب دولت باشد و اگر كسي به دنبال اين است كه سوال از رئيس جمهور را غير عادي و خلاف شرع و قانون جلوه دهد به بيراهه رفته است.

مفتاح خاطر نشان كرد: با كنار قرار گرفتن ملاك كارآمدي و تعامل بيشتر مجلس و دولت طرح سوال از رئيس جمهور مي تواند كارآمدي و زير ساخت هاي نظام جمهوري اسلامي را به رخ مخالفان بكشد و نشان دهد كه امكان سوال از رئيس جمهور و پاسخ خواستن از اين مقام وجود دارد./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار