با توجه به آغاز فصل سفر و ظهور فرصت هاي مسافرتي و گردشگري براي هموطنان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران دانستني هاي ضروري را براي انجام سفر اعلام کرد.

به گزارش ویژه نامه نوروزی باشگاه خبرنگاران، مسافران نوروزي براي انجام بهتر سفرها در نوروز 91 بهتر است به نکات زير توجه کنند تا سفرهای به یادماندنی را گنجینه خاطرات خود ثبت کنند.

1-قبل از انجام سفر نسبت به شرايط مقصد از هر نظر اطلاعات کافي کسب کنيد. اين اطلاعات در سفرهاي داخلي و خارجي شامل شرايط آب وهوايي، مقررات گمرکي، نيروهاي خدمات، انتظامي، بهداشتي و ساير امکانات است.

2-براي انتخاب مقصد و شرايط مسافرت از مشورت کارکنان مجرب و صديق دفاتر خدمات مسافرتي معتبر که داراي مجوز رسمي هستند بهره مند شويد.

3-در صورتي که با وسايل نقليه عمومي مانند قطار، هواپيما، اتوبوس و يا کشتي مسافرت مي کنيد حتما بليت رفت و برگشت تهيه کنيد درغير اينصورت امکان دارد با مشکلات فراوان و تحمل مخارج سنگين مواجه شويد.

4-براي خريد بليت، دريافت ويزا، خريد تور و رزرو هتل در داخل و خارج از کشور به دفاتر خدمات مسافرتي مجاز مراجعه کرده و از مراجعه به واسطه، خودداري کنيد، بخاطر داشته باشيد که حضور واسطه باعث عدم انتقال اطلاعات صحيح و کامل و در نهايت گران تر شدن خدمات ارائه شده خواهد شد.

5-طبق دستورالعمل اداره کل متبوع نرخ گشت هاي داخلي و خارجي بر اساس نوع خدمات و توافق في مابين مسافر و دفتر اعمال مي شود و شايسته است مسافران پس از رويت برنامه سفر، کسب اطلاعات کامل و با در نظر گرفتن تمامي جوانب نسبت به انتخاب خود اقدام کنند.

6-هنگام عقد قرارداد در مسافرت هاي داخلي و خارجي مفاد قرارداد را به دقت مطالعه و در صورت مشاهده هر گونه ابهام در برنامه ارائه شده از کارمند مربوط توضيح کافي بخواهيد.

7-در ايام خاص (تعطيلات و مناسبت ها) هتل ها و شرکت هاي هواپيمايي در مورد ارائه خدمات و يا استرداد وجوه پرداخت شده از قوانين ويژه پيروي مي کنند، از اين قوانين در زمان مراجعه به دفتر يا هتل مطلع شده و توضيح بخواهيد.

8-نظر به اينکه اکثر هتل هاي معتبر داراي سايت اينترنتي مي باشند توصيه مي شود در صورت امکان با مراجعه به سايت هاي مربوطه اطلاعات کافي از امکانات و خدمات هتل يا مراکز اقامتي مورد نظر کسب کنيد.

9-به هنگام ترک محل اقامت در کشور بيگانه مدارک شناسائي شخصي و شماره تلفن و آدرس محل اقامت يا هتل را همراه داشته باشيد، ضمنا پاسپورت خود را به هتل تحويل دهيد.

10-مشخصات خود را علاوه بر روي چمدان در محل مناسبي در داخل چمدان نيز بچسبانيد.

11-چنانچه قصد سفر با اتومبيل شخصي داريد اتومبيل خود را قبل از سفر از نظر فني و ايمني تحت معاينه دقيق قرار دهيد.

12-در سفرهاي زميني داخلي براي صرف غذا توصيه مي شود از رستوران هاي بين راهي داراي مجوز از اداره کل متبوع استفاده کنيد.

13- توصيه مي شود از اقامت در منازل شخصي افراد بيگانه که اکثرا از نظر بهداشتي و ساير موارد ايمني در وضعيت مطلوبي نيستند خودداري کنيد.

14-از مشارکت در حمل اثاثيه و چمدان افرادي که نمي شناسيد خودداري کنيد; در ضمن به هيچ عنوان مواد خوراکي و نوشيدني از افرادي که نمي شناسيد دريافت نکنيد.

15-به اشخاص بدون اونيفورم و کارت شناسايي در فرودگاه ها و ترمينال ها و ساير اماکن که در ظاهر به قصد کمک يا کنترل مدارک و در باطن با نيت ديگري به شما نزديک مي شوند مطلقا اعتماد نکرده و از ارائه وسايل همراه خود به خصوص گذرنامه و مدارک شخصي جدا خودداري کنيد.

16-براي جابجايي از فرودگاه، راه آهن، پايانه ها سعي کنيد حتما از سرويس هاي رسمي و مطمئن استفاده کنيد.

17-ساعت حضور در فرودگاه، راه آهن، ترمينال را دقيقا رعايت کنيد.

18-در صورت سفر به کشورهاي حاشيه خليج فارس ليست داروهاي ممنوع را از دفاتر مسافرتي بخواهيد و در صورت اجبار به همراه داشتن داروي ممنوع، نسخه پزشک را همراه داشته باشيد.

19-حتي الامکان براي پرداخت هزينه ها از کارت هاي اعتباري استفاده کرده و سعي کنيد نقدينگي همراهتان به اندازه مورد نياز و در حداقل ممکن باشد.

20-در صورتي که شخصا اقدام به اخذ ويزا مي کنيد به طور مستقيم به سفارت مورد نظر مراجعه کرده و در غير اين صورت از خدمات مربوطه در دفاتر خدمات مسافرتي مجاز بهره گيري کنيد و از ارتباط با افراد واسطه و غير مسئول پرهيز نماييد.

21-جهت خريد يا تبديل ارز هرگز به افراد ناشناس و دوره گرد مراجعه نکنيد، مناسب ترين و مطمئن ترين مکان ها براي خريد يا تبديل ارز، بانک ها و صرافي ها هستند.

22- در اماکن شلوغ مانند بازارها، زيارتگاه ها و خيابان هاي پر ازدحام از وسايل شخصي همراه خود مراقبت ويژه کنيد.

23-در صورت بروز هر گونه مشکل در خارج از کشور مطمئن ترين مکان جهت مراجعه سفارت جمهوري اسلامي ايران در آن کشور و يا حافظ منافع است، بنابراين آدرس و تلفن نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران را هميشه همراه داشته باشيد.

24- در صورت نياز به اطلاعات بيشتر در تهران با اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران و در ساير شهرها با ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يا انجمن صنفي دفاتر مسافرتي استان تماس بگيريد. /ق پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.