تهران باز هم به روزهای تاریک و تار رسید و آسمانش پر از دود شد. تهران از بزرگ ترین شهرهای ایران محسوب می شود که بیش از 2 میلیون خودرو در خیابان هایش تردد می کند و از این تعداد بسیاری از آنها خودروهایی هستند که بویی از استاندارد نبرده اند اما چون هنوز دود از اگزوزشان خارج می شود سر پا هستند!

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در سال های اخیر آلودگی هوای تهران به معضلی اساسی و جدی تبدیل شده و قربانیان زیادی داشته اما با وجود اینکه هر سال در آذر ماه تهران دردود خودرو هایش فرو می رود، تسکین های سطحی برایش تجویز می کنند که آنهم زیاد توفیقی ندارد.

گروه خودروسازی سایپا در پنج ماه نخست امسال با تولید 25 هزار و 403 دستگاه خودرو بیشتر نسبت به ایران خودرو بزرگترین خودرو‌ساز کشور لقب گرفت. مجموع تولید گروه سایپا شامل سایپا، سایپا دیزل، پارس خودرو و زامیاد در پنج ماه نخست امسال به 311 هزار و 105 دستگاه رسید. در حالی که تولید گروه ایران خودرو شامل شرکتهای ایران خودرو و ایران خودرو دیزل به 285 هزار و 702 دستگاه رسید.

در گروه ایران خودرو، تولید شرکتهای ایران خودرو و ایران خودرو دیزل به ترتیب به 280 هزار و 808 دستگاه و چهار هزار و 894 دستگاه رسید.

در گروه سایپا نیز تولید در شرکتهای سایپا، سایپا دیزل، زامیاد و پارس خودرو به ترتیب به 169 هزار و 863 دستگاه، هزار و 887 دستگاه، 21 هزار و 687 دستگاه و 117 هزار و 668 دستگاه رسید.
گروه بهمن نیز طی پنج ماه اول سال جاری با تولید 14 هزار و 291 دستگاه انواع خودرو سومین خودروساز بزرگ کشور لقب گرفت.
در چهار ماه نخست سال جاری اختلاف تولید بین اولین و دومین خودروساز بزرگ کشور معادل 14 هزار و 86 دستگاه بود که این اختلاف در پنج ماهه بیشتر شد.
شرکت‌های ایران خودرو و ایران‌خودرو دیزل در چهار ماه نخست امسال در مجموع 35 هزار و 257 دستگاه انواع خودروهای تجاری شامل وانت، مینی‌بوس و میدل‌باس، اتوبوس و کامیون تولید کردند و این گروه به بزرگترین تولیدکننده خودروهای تجاری در کشور تبدیل شد.

شرکت زامیاد با تولید 15 هزار و 33 دستگاه رتبه دوم را به خود اختصاص داد و گروه بهمن با تولید 12 هزار و161 دستگاه خودرو تجاری سوم شد.
همچنین شرکت سایپادیزل با تولید هزار و 925 دستگاه چهارم شده و شرکت کاریزان خودرو نیز با تولید 866 دستگاه به رتبه پنجم دست یافت.
به این ترتیب در چهار ماهه نخست امسال حدود 52.5 درصد از کل تولید انواع خودروهای تجاری در کشور در اختیار گروه ایران خودرو بود.

زامیاد و گروه بهمن نیز به ترتیب 22.4 و 18.1 درصد از تولید خودروهای تجاری در کشور طی چهار ماهه نخست امسال را در اختیار داشتند.
همچنین در چهار ماه نخست امسال تولید خودرو در شرکت‌های سیر و سفر رخش، خودروسازان دیزلی آذربایجان، صنایع خودرو کویر، هوراندو خودرو دیزل و پیشرو یدک (اتوبوس) به صفر رسید.
تولید انواع خودروهای تجاری در تیر ماه امسال 2.8 درصد کاهش یافت، اما در چهار ماه نخست امسال بیش از شش درصد افزایش نشان داد، به‌طوری که در چهار ماه نخست امسال تولید انواع خودروهای تجاری شامل اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون و وانت با افزایش 6.05 درصدی به 67 هزار و 87 دستگاه رسید. این در حالیست که در تیر ماه امسال تولید انواع خودروهای تجاری با کاهش 2.8 درصدی به رقم 17 هزار و 839 دستگاه رسید.

حال باید پرسید که چه تعداد از این خودرو ها دارای استاندارد واقعی هستند و کمترین میزان آلودگی تولید شده است؟ به نظر می رسد جوابش ساده باشد چراکه با نفوذ شرکت های خودرو سازی، این شرکت ها بدون توجه به استاندارد های واقعی بی قفه در حال تولید هستند و مهمترین هدفشان افزایش تولید حتی با کمترین کیفیت است چراکه مطمئن هستندکسی کاری به کارشان ندارد!!

گرچه مستندات نشان مي‌دهد تهران، امسال حتي يك روز پاك نداشته و تعداد روزهاي ناسالم هواي تهران 112 روز بوده كه در هشت سال گذشته سابقه نداشته است اما استاندار تهران ادعاهاي عجيبي دارد. او مي‌گويد: تعداد روزهاي پاك تهران در شش ماهه اول امسال نسبت به پنج سال گذشته به شدت افزايش يافته است!!

در شش ماهه ابتداي سال جاري بيش از 170روز در تهران هواي پاك و سالم داشتيم، طبق گزارش دستگاه‌هاي ذي‌ربط، تعداد روزهاي پاك در شهر تهران در شش‌ماهه اول سال‌جاري نسبت به پنج سال گذشته به شدت کاهش يافته است، طبق آنچه مراكز كنترل كيفيت هواي تهران نشان مي‌دهند، روزهاي سالم در شش ماهه نخست امسال 68روز بوده و روز پاك هم در اين مدت نداشته‌ايم.

احساس خستگی مفرط، ضعف، تمرکز نداشتن، سرفه و بیماری‌های مزمن ریوی از عوارض مشهود آلودگی هوا است، بر اثر آلودگی هوا در شهرهای بزرگ دنیا هرسال بیش از 2 میلیون نفر می‌میرند و حداقل سالانه به علت آلودگی هوا در تهران 13 هزار نفر فوت می‌شوند.

ارتقای استانداردهای خودرو و سوخت و کیفیت خودروهای در حال تردد، توسعه حمل و نقل عمومی فارغ از مباحث‌ حاشیه‌ای و سیاسی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و هم چنین توسعه حمل و نقل عمومی، رعایت استانداردها و اعمال محدودیت‌های ویژه برای تردد در شهر از راهکارهای کاهش آلودگی هوا است. ارتقای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا از تهران به هشت کلانشهر کشور، مدیریت گردو غبار و بهینه‌سازی مصرف انرژی از برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا است.

با توجه به اينكه هواي تهران روز شنبه در وضعيت ناسالم قرار گرفت پس از تشكيل كميته كاهش آلودگي هوا و بررسي وضعيت جوي مشخص شد كه اين شرايط اضطراري نيست اما از روز دوشنبه هواي ناسالم تشديد و تا آخر هفته ادامه خواهد داشت.در حال حاضر عليرغم اينكه سوخت يورو4 و يورو5 در سطح شهر تهران توزيع مي‌شود و استاندارد خودروها نيز در وضعيت مناسب و مطلوبي است اما همچنان علت اصلي آلودگي هوا ترافيك بالاي شهر تهران است.

خروج خودروهاي RD و وانت پيكان از سطح شهر و موضوع ساماندهي موتورسيكلت‌ها نيز كه يكي از علت‌هاي اصلي آلايندگي هواي تهران محسوب مي‌شوند از جله اقداماتی است که می توان برای کاهش آلودگی هوا انجام داد اما انجام این اقدامات از آن شعار هایی شده که هر ساله با بحران الودگی هوا از زبان مسئولان جاری می شود و چند روزی بیشتر دوام ندارد.
حالا که حرف از موتور سیکلت شد باید گفت که عمر مفيد يك موتور سيكلت تقريبا نصف يك خودرو است و هيچ آماري از موتور سيلكت‌هاي از رده خارج شده در كشور نيست. اين در حالي است كه بيش از 10درصد از موتور سيكلت‌هاي كشور بالاي 30 سال دارد و آمار رسمي توليد موتور سيكلت سالانه 450 هزار دستگاه است در حالي كه آمار غيررسمي حاكي از توليد 850 هزار موتور سيكلت در سال است.

در سال های اخیر با وجود اینکه تهران با این مشکل دست و پنجه نرم می کند و هر ساله تعداد زیادی از تهرانی ها روز و شبشان را در بیمارستان ها می گذرانند و عده ای هم که هیچگاه به هوای پاک و سالم نمی رسند، همچنان مسئولان شهری تهران جلسه تشکیل می دهند در حالی که هیچ کدام از این جلسات به نتیجه ای نمی رسد.
شرکت های خودرو سازی هیچ گاه حاضر نیستند منافع خود را کنار بگذارند و خدایی نکرده ضرر کنند چه برسد به آنکه بخواهند خودرویی را از خط تولید کنار بزنند.

چند سال طول کشید تا پیکان از خط تولید ایران خودرو خارج شد و حالا با این همه تلاش بی وقفه استانداری شاید چند سال دیگر آر دی و وانت پیکان تولیدشان کمتر شود و چند سال بعد از آن از خط تولید خارج شود!!! به هر حال آلودگی هم چنان ادامه دارد.../ل

گزارش از محمد سياح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار