زنان سالمند برای پیشگیری از پوکی استخوان روزانه 30 دقیقه ورزش کنند.

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر بنفشه تاجبخش، متخصص زنان و زایمان ضمن بیان این مطلب گفت: استئوپروز (پوکی استخوان) به عنوان شایع ترین مشکل استخوانی افراد سالمند معرفی شده و آمارها حاکی از ابتلا عده زیادی از آنان و به ویِِژه بانوان به این بیماری است که با اصلاح عادات زندگی می‌توان این خطر را کاهش داد.

دکتربنفشه تاجبخش افزود: بیشتر خانم‌ها پس از سن یائسگی در اثر کمبود هورمون استروژن به همراه افزایش سن، دچار کاهش بافت استخوانی می‌شوند که این امر منجر به پیدایش بیماری پوکی استخوان، شایع‌ترین مشکل استخوانی سالمندان می‌شود.

وی در رابطه با عوامل آسیب‌شناسی زیستی در ایجاد استئوپروز عنوان داشت: نژاد، سن، وزن بدن، فقدان استروژن و بیماری‌های زمینه‌ای فاکتورهایی هستند که با افزایش سن باعث سوق داده شدن فرد به این بیماری می‌شوند که هر چند پژوهش‌ها نشان داده فقدان استروژن در صدر علل بروز قرار دارد، اما از تٱثیر استعداد ژنتیکی افراد نیز نباید غافل بود.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به راه‌کارهای پزشکی به منظور تشخیص این بیماری افزود: پزشک متخصص، پس از مراجعه بیمار با دریافت شرح حال به بررسی بسترهای ایجاد کننده پوکی استخوان می‌پردازد و پس از معاینه فیزیکی با انجام تست تراکم استخوان، درصد ظهور این بیماری را در بدن تشخیص می‌دهد و عملیات درمانی را آغاز می‌کند.

دکتر تاجبخش با برشمردن راه‌های درمان پوکی استخوان اظهار داشت: به طور کلی درمان‌هایی که تا کنون برای این بیماری استفاده شده است در دو قالب دارویی و غیر دارویی گنجانیده می‌شود و به نظر می‌رسد گرایش‌های بیشتری به شکل غیر دارویی در درمان وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: درمان غیر دارویی که تا حدودی حالت پیش‌گیرانه دارد، شامل سه مؤلفه رژیم غذایی مناسب، ورزش کافی و توقف مصرف سیگار است و تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد ترکیب متناسبی از هر سه مورد در کنار هم، درمان را با موفقیت چشمگیری مواجه می‌سازد.

این پزشک متخصص زنان و زایمان در ارتباط با مؤلفه رژیم غذایی فرد سالمند افزود: اگر چه به طور کلی کمبود کلسیم، ویتامین D و مصرف بیش از حد کافئین و الکل، خطر پوکی استخوان را افزایش می‌دهد، اما توصیه پزشکی این است که زنان پس از سن یائسگی باید روزانه بین 500 تا 1000 میلی‌گرم مکمل کلسیم را به همراه وعده‌های غذایی دریافت کنند.

وی اظهار داشت: توصیه می‌شود میزان مصرف در هر نوبت بیش از 500 میلی‌گرم نبوده و هم‌چنین 400 واحد ویتامین Dرا نیز به برنامه‌ غذایی خود اضافه کنند.

دکتر تاجبخش با تشریح دیگر فاکتورهای مؤثر در بروز پوکی استخوان تٱکید داشت: افرادی که به دلیل بیماری در معرض مصرف داروهای کورتون‌دار، ضد تشنج، هپارین و تیروکسین هستند در سنین سالمندی جزو افراد پرخطر برای ابتلا به استئوپروز به شمار می‌آیند که توصیه می‌شود بیش از سایرین به پیش‌گیری روی آورند.

این پزشک متخصص زنان و زایمان با اشاره به شعار روز جهانی بهداشت سال 2012 که سالمندی و سلامت نام گرفته است، توصیه کرد: از آنجایی که بانوان کشور ما در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند توصیه می‌شود روزانه 30 دقیقه ورزش و حداقل سه مرتبه در طول هفته را در برنامه روزانه بانوان خود قرار دهند که موجب افزایش بافت استخوانی درسالمندان می‌شود.

وی تٱکید داشت: با توجه به این نکته که طبق بررسی‌های به عمل آمده، زنان سیگاری سریع‌تر دچار یائسگی می‌شوند و در سال های یائسگی نیز با افت محتوای معدنی استخوانی بیشتری مواجهند، توقف مصرف سیگار از مؤلفه هایی است که سالمندان می‌بایست به آن توجه جدی کرده و این عادت مضر را ترک کنند.

دکتر تاجبخش در ارتباط با چگونگی آگاهی از بروز پوکی استخوان در سالمندان عنوان داشت: هر چند پوکی استخوان تا زمانی که شکستگی رخ نداده باشد، علامت بالینی واضحی نشان نمی‌دهد، اما کمر درد، کاهش قد و در نهایت شکستگی استخوان از نشانه‌های هشدار دهنده‌ای هستند که باید مورد پی‌گیری قرار گیرند.
این پزشک متخصص با تٱکید به رعایت نکات فوق الذکر به سالمندان و به ویژه بانوان توصیه کرد: با اعمال تغییرات مثبت در شیوه زندگی خود، می‌توان سال‌هایی همراه با سلامت و طراوت را برای خود رقم زنند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.