با توجه به افزایش موارد استفاده از رستوران ها به ویژه رستوران های بین راهی در ایام تعطیلات عید نوروز، برای ارزیابی سطح رعایت اصول بهداشتی در این اماکن، باید به نکات مهمی توجه کرد.

امیررضا نائینی متخصص بهداشت عمومی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: عید نوروز فرصتی خوب برای سفر است و بسیاری از خانواده ها این فرصت را مغتنم شمرده و حتی برای مدت کوتاهی هم که شده به مسافرت می روند.

وی با بیان اینکه رعایت جنبه های مختلف بهداشتی در طول سفر بسیار ضروری است، تأکید کرد: متأسفانه بسیاری از مردم اطلاع کافی از چگونگی رعایت اصول بهداشتی در طول مسافرت ندارند و یا اینکه در رعایت این اصول غفلت می کنند.

نائینی با اشاره به اینکه رستوران ها از جمله اماکن پررفت و آمد در طول ایام نوروز، تصریح کرد: با توجه به افزایش موارد استفاده از رستوران ها به ویژه رستوران های بین راهی در ایام تعطیلات عید نوروز، برای ارزیابی سطح رعایت اصول بهداشتی در این اماکن باید به نکات مهمی توجه کرد.

وی گفت: ارزیابی وضعیت سرویس های بهداشتی، نظافت میزها و محل صرف و حتی طبخ غذا، لباس های پرسنل و کارگران رستوران، حضور حشرات مختلف به ویژه مگس ها و همچنین وسایل صرف غذا مانند قاشق، چنگال، لیوان و پارچ آب از جمله نکات مهمی است که با استفاده از آنها می توان به میزان و چگونگی و رعایت سطح بهداشت در رستوران ها پی برد.

نائینی یادآور شد: همچنین می توان با استفاده از طعم، رنگ، کیفیت و بوی غذاهای طبخ شده به رعایت سطح بهداشت در رستوران پی برد و از سالم بودن غذا اطمینان حاصل کرد.

وی خاطرنشان کرد: توجه دقیق به موارد فوق موجب می شود که در هنگام سفر اصول بهداشتی و ایمنی بیشتر رعایت شده و در نتیجه خطر بروز بیماری و مشکلات مختلف کاهش یابد.

**نکات بهداشتی در بسیاری از رستوران ها رعایت نمی شود

این متخصص بهداشت عمومی در ادامه گفت: اغلب مردم در ایام تعطیلات و در طول سفر از رستوران ها و یا مراکز تهیه غذا برای تأمین احتیاجات غذایی خود استفاده می کنند.

وی افزود: متأسفانه در بسیاری از رستوران ها و مراکز تهیه غذا، نکات بهداشتی و به طور مناسب رعایت نمی شود که این موضوع می توان عوارض مختلفی به دنبال داشته و سلامتی مردم را تهدید کند.

نائینی با بیان اینکه اغلب رستوران های بین راهی وضعیت بهداشتی چندان مناسبی ندارند تصریح کرد: عمده رستوران ها به ویژه رستوران های بین شهری، در رعایت اصول بهداشتی و ایمنی غفلت می کنند که البته در مقابل این کوتاهی ها باید نظارت های دقیقی از سوی مسئولان بهداشتی وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: متأسفانه استانداردهای الزام آوری برای اغلب رستوران ها به ویژه رستوران های بین شهری در خصوص لزوم رعایت نکات و اصول بهداشتی وجود ندارد که همین امر موجب کاهش سطح بهداشت در رستوران ها و مراکز تهیه و توزیع غذا می شود.

نائینی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش مسافرت ها در ایام نوروز، مردم باید تا حد امکان از رستوران های معتبر و مورد اطمینان استفاده کنند و مسئولان بهداشتی و نظارتی نیز باید میزان رعایت اصول بهداشتی در تمام رستوران ها به ویژه رستوران های بین راهی را کنترل کنند./عط

 


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار