به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، اين کارخانه با وجود چالش هاي فراوان در عقد قرارداد طرح هاي داخلي ، در عرصه روابط صنعتي خارجي و صادرات موفق عمل کرده است و تنها امسال بيش از 10 هيئت و گروه تجاري خارجي از شرکت واگن پارس اراک ديدن کردند.
به گفته زاوشي رئيس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان مرکزي حضور هيئت هاي صنعتي و تجاري خارجي در راستاي ارائه توليدات اين کارخانه به کشورهاي همسايه و انتقال فن آوري از شرکت هاي بزرگتر به واگن پارس بوده است که مي تواند آينده اين کارخانه را درخشان تر کند.
کارخانه واگن پارس اراک به لحاظ تجهيزات ساخت و سالن هاي توليد بزرگترين شرکت سازنده انواع تجهيزات ريلي در خاورميانه و سالانه قادر به ساخت بيش از4 هزار واگن در انواع مختلف است.
اين کارخانه كه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي به دست مهندسان خارجي ساخته و راه اندازي شده بود با خروج آنها پس از پيروزي انقلاب اسلامي متوقف و دوباره به همت مهندسان داخلي راه اندازي مجدد شد.
اين کارخانه با 1500 نيروي انساني ، فني ترين نيروهاي متخصص ريلي را در خود جاي داده است.
مديرعامل کارخانه واگن پارس اراک مي گويد : اگر كسي بخواهد کارخانه اي به حجم و قابليت اين کارخانه ايجاد کند بايد 200 ميليارد تومان سرمايه گذاري کند.
اين کارخانه در دوران دفاع مقدس از واحدهاي فني و مهندسي پشتيباني جنگ بود و چند بار مورد حمله موشکي هواپيماهاي دشمن قرار گرفت.
عاشوري با اشاره به وجود مشتريان محصولات اين کارخانه در سوريه ، کوبا ، سودان ، عراق ، افغانستان ، چين و کره مي افزايد : وجود چنين مشترياني سبب شده است مشکلات موجود در کارخانه کاهش يابد.
مدير خوشه ريلي استان مرکزي هم با بيان اينکه 78 درصد ارزش افزوده توليد صنايع ريلي ايران مربوط به استان مرکزي است مي گويد:از سال 81 تا 86 رشد خوشههاي ريلي در استان مرکزي از روند رو به رشدي برخوردار بود و در بخشهاي قطعه زني ، قطعه سازي ، تعمير و بازسازي و توليد تجهيزات ريلي از امکانات بالقوهاي برخوردار هستند.
رضا آقاخاني مي افزايد : 119 کارگاه سفارش کار در خوشه ريلي اراک فعاليت دارند که در اين کارگاه ها بر اساس سرشماري سال 83 از کارگاههاي اشتغال زا در کشور 11 هزار نفر بدون احتساب مراکز خدمات کسب و کار به فعاليت مشغولند.
مديرعامل شرکت واگن پارس مي گويد : بيش از 60 درصد توليدات اين کارخانه صادر و ميليون ها دلار ارز وارد کشور شده که نشان دهنده استقبال از کيفيت بالاي توليدات اين شرکت است.
اين کارخانه در دهه اخير توانست با ساخت بيش از 8 هزار واگن براي کشورهاي کوبا ، سوريه و برخي کشورهاي همسايه ايران ، توان کشور را در زمينه ساخت تجهيزات ريلي افزايش دهد.
ميري رئيس کارخانه هم با اشاره به اينکه اين کارخانه در کنار توليد و ساخت براي کشور ، صادارت را در برنامه خود دارد و در طول فعاليت خود محصولاتش را به کشورهاي سودان ، سوريه ، کوبا و بنگلادش صادر کرده است مي گويد : حجم کل صادارت اين کارخانه به خارج از کشور به بيش از 110 ميليون يورو مي رسد.
واگن پارس اراک از بزرگترين کارخانه هاي توليد انواع تجهيزات ريلي در خاورميانه است.
اين کارخانه سالانه بيش از 2 هزار واگن انواع باري ، مسافري و مترو مي سازد.
توانمندي نهفته موجود در شرکت واگن پارس اراک به حدي است که در بين هيئت هاي خارجي يک گروه متشکل از کارشناسان و مهندسان مالزي و کره براي ارتباط صنعتي و تبادل فناوري 2 بار از اين کارخانه بازديد کرده اند و در دفتر مرکزي کارخانه در تهران تفاهم نامه اي در اين زمينه به امضاء رسيد.
سرپرست اين گروه در حاشيه بازديد چند ساعته از توانمندي هاي شرکت واگن پارس اراک با اشاره به اينکه اين شرکت داراي قابليت هاي زيادي در زمينه ماشين آلات و تجهيزات توليد است مي گويد : شرکت هاي کره اي مي توانند براي انتقال فن آوري و روابط صنعتي و اجراي قرار دادهاي منطقه اي با واگن پارس همکاري کنند.
موسي محمودي مي افزايد: اين کارخانه نيروي فني و مهندسي بالايي دارد که مي تواند سطح روابط صنعتي را افزايش دهيم.
واگن پارس اراک داراي کارگاههاي ساخت ، لوکوموتيو ، واگن باري ، مسافري ، مترو و چندين مدل بوژي ، که قطعه اصلي حرکت دهنده قطار است.
واگن از بدنه ، چرخ و بوژي تشكيل مي شود . بوژي مهمترين بخش حركت دهنده واگن است و مثل موتور اتومبيل در چرخهاي واگن حركت ايجاد مي كند.
با تلاش هاي صورت گرفته در ماههاي اخير ، قرارداد ساخت 20 دستگاه لوكوموتيو به سفارش شركت پرس ريل و 50 دستگاه هم به سفارش شركتهاي الوند نيرو و البرز نيرو امضاء شده ولي مراحل ساخت هنوز آغاز نشده است.
همچنين تلاش هايي براي جذب قرار دادهاي ساخت متروي اهواز و قم صورت گرفته است که نشان از توان اين کارخانه براي پاسخگويي به نياز داخل دارد.
اکنون مديران اين کارخانه با هدف جذب بازار داخلي ، فناوري تبديل لوکوموتيوهاي ديزلي به برقي را هم بومي کردند.
مدير عامل اين کارخانه با بيان اينکه اين فناوري در قالب يك طرح مشترك تحقيقاتي با راه آهن جمهوري اسلامي ايران و سازمان گسترش و نوسازي صنايع صورت گرفته است مي گويد : واگن پارس نخستين بار نسبت به توليد لوكوموتيوهاي مانوري « ام اي 10 » با قدرت هزار اسب بخار و لوكوموتيوهاي خطوط اصلي « آ دي 43 سي » با قدرت 4 هزار اسب بخار اقدام كرده است.
عاشوري با بيان اينکه اکنون ايران نيازمند توسعه و نوسازي راه آهن است و از سوي ديگر متروي کشور هم در حال توسعه است مي افزايد : اين کارخانه و خوشه ريلي استان مرکزي مي تواند بخش قابل توجهي از نياز کشور را تامين کند.
البته در گام ديگر در دهه فجر امسال 2 محصول جديد واگن پارس شامل واگن لبه بلند و واگن دو محوره با ترمز کونور طراحي و ساخته شد.
با ارتقاء بوژي و موتور واگن هاي لبه بلند و 2 محوره باري ،90 درصدِ ساخت واگن در کشور بومي مي شود.
ميري رئيس کارخانه با اشاره به اينکه با بومي شدن طراحي و ساخت واگن هاي باري ، نيمي از هزينه ها صرفه جويي شده است مي گويد : ميانگين هزينه هر واگن 150 ميليون تومان است که با ارتقاء و ساخت بوژي هاي بومي و ترمزهاي ايراني ، هزينه ساخت يک واگن در کشور به نصف مي رسد.
مدت طراحي ، ساخت و آزمايش هر واگن يک و نيم سال است و با ساخت اين بوژي و ترمزهاي واگن باري ديگر به واردات بوژي نياز نيست.
قيمت بوژي هايي که تا پيش از اين از روسيه وارد کشور مي شد 2 برابر شده است و مهندسان واگن پارس را به بومي کردن ساخت بوژي و حتي ساخت سامانه اي که جايگزين بوژي مي شود واداشته و کشور را در جرگه سازندگان بوژي در جهان قرار داده است./ج