«فتح الله مجتبایی» بواسطه آشنایی با روش های جدید تالیف کتاب های درسی با اعزام به خارج از کشور با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،اولین مدون کتاب های درسی ادبیات در دبیرستان ها است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ «فتح الله مجتبایی» بواسطه آشنایی با روش های جدید تالیف کتاب های درسی با اعزام به خارج از کشور با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،اولین مدون کتاب های درسی ادبیات در دبیرستان ها است.

وی که امروزه به عنوان نویسنده و مترجم ایرانی و یکی از اعضای پیوسته فرهنگشان زبان و ادب فارسی، شناخته شده، متولد سال 1306 در تهران است.

مجتبایی پس از فراگیری مقدمات ادبیات و علوم رسمی در "فراهان" اراک،به مطالعه در تاریخ ادیان وفلسفه شرق و هند گراییده و در سال 1332 هجری موفق به اخذ مدرک تحصیلی لیسانس از دانشکده ا دبیات دانشگاه تهران و دانشسرای عالی شد.

وی که درهمان سال اخذ مدرک تحصیلی لیسانس،مشغول به تدریس ادبیات و زبان های خارجی در دبیرستان های اراک،تهران و دانشسرای عالی شد.

پس از فراغت از تدریس در سال 1339 هجری با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف آشنایی با روش های جدیدتالیف کتاب های درسی به خارج از کشوراعزام شده و پس از بازگشت به عنوان نخستین مدون کتاب های درسی ادبیاتی در دبیرستان ها مشغول به کار شد.

مجتبایی در سال 1350 موفق به اخذ مدرک دکترای تاریخ و ادبیات از دانشگاه هاروارد شده و به تحصیل تاریخ تطبیقی ادیان در مرکز مطالعات ادیان جهان پرداخت.

                      

                     

وی که هم اکنون عضو هیئت علمی بنیاد دایرة العمارف بزرگ اسلامی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان وادب فارسی است تا به امروز موفق به نگارش آثار 200 گانه ی در قالب کتاب مقاله شعر و نقد ادبی شده است.

                  

                 

لازم به ذکر است؛مجتبایی در سال گذشته با تکیه برتوان مالی،دست به برگزاری جایزه مزین به نام خود با هدف گزینش برترین پایان نامه دکترای رشته های زبان و ادبیات فارسی ادیان و عرفان، زده و نخستین دوره آن را با همکاری موسسه فرهنگی شهر کتاب با مدیریت مهدی فیروزان در تاریخ آذر ماه سال 1390 اجرایی کرد./ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار