به طور كلي ما سه دندان آسياي بزرگ در هر نيم فك داريم كه دندان عقل، دندان آسياي بزرگ سوم در هر نيم فك است.

دكتر عبدالحميد ظفرمند متخصص ارتودنسي و دندانپزشك كودكان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به اينكه جايگزيني دندان مستلزم يك سري درمان هاي پيچيده و پرهزينه است، لذا حفظ تمام دندان ها به نظر ضروري مي رسد.
وي اظهار داشت: ممكن است در مواقعي به علت خرابي ساير دندان هاي آسياي بزرگ، آن دندان قابل نگهداري نباشد و در صورت كشيدن دندان آسياي بزرگ، وجود دندان عقل به عنوان يكي از سه دندان آسياي بزرگ نقش مهمي پيدا مي كند.
اين متخصص تصريح كرد: البته ممكن است در مواردي به خاطر عدم رويش دندان عقل امكان نگهداري از آن نباشد و در اين موارد با توجه به نظر متخصص نياز به جراحي و كشيدن آن است.
ظفرمند بيان كرد: اين روزها بحث در ارتباط با وجود دندان هاي عقل در مواردي كه فضاي كافي در فك وجود نداشته باشد مطرح است كه ممكن است به مرور زمان فشار حاصل از دندان عقل در نظم و تربيت دندان هاي قدامي فك(بويژه فك پايين) تاثير بگذارد.
وي افزود: به اين معنا كه ممكن است در مواردي افراد در سنيني بدون هيچ مشكلي نامرتبي يا بهم ريختگي دندان ها نداشته اما در سال هاي بعد همزمان با وجود يا رويش دندان هاي عقل موجب بهم ريختگي دندان ها شود البته با توجه به موارد فوق كشيدن دندان عقل موجب برگشت بهم ريختگي و ايجاد نظم دنداني نخواهد شد اما كشيدن دندان عقل براي جلوگيري از پيشرفت بهم ريختگي موثر خواهد بود كه باز هم مشاوره با متخصص لازم است.
ظفرمند تاكيد كرد:‌ در همه موارد فوق مشاوره و نظر متخصص ارتودنسي براي رسيدن به طرح موفق و صحيح لازم است./ط
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.