مهران مديري، اسطوره طنز ايران توانست با "ساعت خوش" اثري ماندگار را در ژانر كمدي تلويزيوني به نام خود به ثبت برساند.

به گزارش خبرنگار بخش تلويزيون باشگاه خبرنگاران؛ مهران مديري كارگردان، بازيگر و خواننده در دي ماه سال 1340 در تهران متولد شد.
پدرش كارمند وزارت نيرو است و مهران آخرين فرزند يك خانواده شش نفره و سه برادر بزرگتر از خود دارد.
در خانواده مديري هنر اهميت فراواني دارد؛ بزرگترين برادرش از پيانيست هاي قابل است و برادر دومش نقاش و گرافيست مي باشد.
از پنج سالگي با موسيقي آشنا شد و از 12 سالگي تنها به موسيقي كلاسيك گوش مي داد.
                        

در كودكي زياد بازيگوش نبود، اما بسيار كنجكاو بود، به طوري كه در غياب برادرش به اتاق او مي رفت و تمام كتاب هاي نقاشي اش را زير و رو مي كرد.
هنر و ادب برادر نقاشش حميد، موجب شد تا مهران تاثير فراواني از او بگيرد.
اولين تئاتر زندگي اش را در دبستان بازي كرد. او در اين تئاتر نقش لوطي را به خوبي ايفا كرد تا نشان بدهد كه هنر در خونش است.
                  

در شانزده سالگي جذب تئاتر شد و اولين كار حرفه اي اش را تمرين كرد، اما اين كار هرگز بر سر صحنه نرفت، اما موجب شد تا او بيشتر با تئاتر آشنا شود.
با مدرك ديپلم علوم انساني سال 1361 به راديو رفت و در اين رسانه ملي به فعاليت پرداخت.
مدت شش، هفت سال گوينده و بازيگر يكي از مجموعه هاي پرطرفدار راديو به نام "داستان شب" بود.
همزمان با كار راديو از فعاليت هاي تئاتر غافل نمي شد و چند نمايش را به روي صحنه داشت، كار گويندگي باعث كامل شدن صداي او شد.
سال 1366 اولين تئاتر طنزش را بازي كرد و در اواخر 1371 در نمايشي در نياوران، نصرالله رادش، ناصر سليماني فر و يوسف صيادي را كشف كرد كه بعدها در بسياري از كارها با او همكاري داشتند.
گروه مديري به سرعت به شهرت رسيد، در سال 1372 با داريوش كاردان اولين برنامه نوروزي خود را ساخت.
در سال 1373 طنز متفاوت "ساعت خوش" را ساخت كه يكي از بهترين و پربيننده ترين برنامه طنز تلويزيوني شد.
           

در سال 1371 وارد سينماي حرفه اي شد و در "ديگه چه خبر" دستيار طراح صحنه بود.
مهران مديري اولين كسي است كه طرح برنامه هاي 90 قسمتي و روتين را اجرا كرد و اولين برنامه سازي است كه پشت صحنه كارهاي خود را به مردم نشان داد.
مديري در موسيقي و خوانندگي هم دستي بر آتش دارد. حتي كنسرت هم اجرا كرده و تيتراژ "شب هاي برره" و "باغ مظفر" را خودش خوانده است.
          

سال 1387 اولين كاست دكلمه او به بازار موسيقي آمد، "از روي سادگي" اولين پاپ اش بود كه در همان سال به بازار آمد.
آشنايي مهران با حميد و مجيد آقاگليان، زندگي حرفه اي او را عوض كرد و با "پاورچين" به خلق شاهكاري بدون تكرار رسيد.
از جمله مجموعه هاي تلويزيوني كه وي كارگرداني و بازيگري آنها را برعهده داشته، مي توان از "ساعت خوش"، "سال خوش"، "پاورچين"، "نقطه چين"، "شب هاي برره"، "باغ مظفر"، "مردهزار چهره" و "قهوه تلخ" نام برد.

 "فعاليت هاي او در زمينه تئاتر"
در،"خرگوش" به كارگرداني حميد عالمي سال 1353، "شوخي" به كارگرداني صدرا رسولي سال 1356، "پلنگ نادان" به كارگرداني بهروز سليمي در سال 1362، "يك طنز و يك غم آوا" به كارگرداني بهروز سليمي سال 1364، "آرسنال" به كارگرداني محسن حاجي يوسفي سال 1367، "پانسيون" به كارگرداني محسن حاجي يوسفي، "سيمرغ" به كارگرداني قطب الدين صادقي در سال 1369، "هملت" به كارگرداني قطب الدين صادقي در سال 1370، "واسكو دوگاما" به كارگرداني جواد شيرگر در سال 1371، "موش ها و آدم ها" به كارگرداني "محمد عمراني" در سال 1371 به عنوان بازيگر روي صحنه رفته و در تئاتر "ساعت عمو اسكندر" به كارگرداني بهروز سليمي به عنوان آهنگساز فعاليت كرده است.

 "فعاليت هاي او در زمينه تلويزيون"
سريال مشت هاي كوچك، حكايت ها، پندها و اندرزها، نوروز 72، باغ گيلاس، پرواز 57، ساعت خوش، سال خوش، نوروز 76، جنگ 77، ببخشيد شما، پلاك 14، 90 شب، طنز 80، دردسر والدين، پاورچين، نقطه چين، جايزه بزرگ، شب هاي برره، باغ مظفر، مرد هزار و دو هزار چهره را در كارنامه هنري خود دارد.

                         

"فعاليت هاي او در زمينه سينما"
در فيلم سينمايي ديگه چه خبر؟ به كارگرداني تهمينه ميلاني به عنوان دستيار طراح صحنه در سال 1372، فيلم "ديدار" به كارگرداني محمدرضا هنرمند به عنوان بازيگر در سال 1377، فيلم "توكيو بدون توقف" به كارگرداني سعيد عالم زاده به عنوان بازيگر و بازيگردان در سال 1381، فيلم "هميشه پاي يك زن در ميان است" به كارگرداني كمال تبريزي در سال 1386 به عنوان بازيگر، فيلم "دايره زنگي" به كارگرداني پريسا بخت آور به عنوان بازيگر، فيلم انيميشني "تهران 1500" به كارگرداني بهرام عظيمي به عنوان بازيگر سال 1388، فيلم "پل چوبي" به كارگرداني مهدي كرم پور به عنوان بازيگر در سال 1390 نقش آفريني كرده است. "فعاليتهايي در زمينه نمايش خانگي"
سريال "ماهواره ها" در 10 قسمت به عنوان بازيگر و كارگردان در سال 1387 و سريال "قهوه تلخ" در 90 قسمت به عنوان كارگردان، بازيگر و خواننده در سال 1388 تا 1390 را در كارنامه هنري خود دارد.

                    

"فعاليتهاي او در زمينه موسيقي"
"كاست براي كودكان" در سال 1372 ، كاست "دلتنگي ها" در سال 1387 دكلمه اشعار هاتف عليمرداني، آلبوم "از روي سادگي" در سال 1379 موسيقي بابك بيات و فردين خلعتبري، خوانندگي تيتراژ فيلم سينمايي هم نفس در سال 1382 موسيقي فردين خلعتبري، خوانندگي تيتراژ سريال مهر و ماه در سال 1383 موسيقي فردين خلعتبري، خوانندگي تيتراژ سريال "شبهاي برره" در سال 1384 موسيقي بهرام دهقانيار، خوانندگي تيتراژ سريال باغ مظفر در سال 1385 موسيقي بهرام دهقانيار، خوانندگي تك آهنگ در آلبوم "داركوب" در سال 1389 موسيقي گروه داركوب، خوانندگي تيتراژ سريال قهوه تلخ در سال 1390 موسيقي بهرام دهقانيار، را در كارنامه هنري خود به ثبت رسانده است.

          

"جشنواره ها و جوايز"
 كانديد سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش مكمل مرد از بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر، براي بازي در فيلم "هميشه پاي يك زن در ميان است" در سال 1386 شده است./ي2

     

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار