مجموعه فرهنگي تاريخي كاخ سعدآباد كه از 18 موزه تشكيل شده باغ موزه اي زيبا و گونه هاي گياهي منحصر به فردي را در خود جاي داده است.

به خبرنگار

باشگاه خبرنگاران

، مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد در پهنه پرطراوت كوهپايه هاي توچال و دره سرسبز دربند و در بخش دل انگيزي از شمال شهر تهران با مساحتي حدود 110 هكتار قرار گرفته است.

سعدآباد از شمال با كوه هاي البرز، از شرق با گلابدره، از مغرب با ولنجك و از جنوب با تجريش همسايگي دارد.

اين منطقه در دوره قاجار محل استقرار و سكونت تابستاني و ييلاق شاهان اين سلسله بوده و پس از كودتاي 1299 خورشيدي در وسعتي تازه و الحاق باغ هاي مختلف به اقامتگاه تابستاني پهلوي اول اختصاص يافت و كاخ كوشك هايي به مناسبت هاي گوناگون در جاي جاي اين پهنه برتافته از درختان كهن و سپيدار و سرو با فاصله اي از بازمانه بناهاي قاجار سربرآوردند.

در دوره پهلوي 18 كاخ كوچك و بزرگ در سعدآباد ساخته شد تمامي اين مجموعه ها پس از پيروزي انقلاب اسلامي تبديل به موزه شده است برخي از عمارت ها به شكل كاخ موزه همان طور كه بود مانند كاخ ملت و كاخ سبز به نمايش گذاشته شده است و برخي ديگر با توجه به ويژگي بنا تبديل به موزه شده اند علاوه بر اين مجموعه سعدآباد به لحاظ وسعت و وجود باغ موزه اي زيبا و گونه هاي گياهي منحصر به فرد و دارا بودن ظرفيت و پتانسيل بالا به عنوان يك مجموعه فرهنگي عظيم نيز مطرح بوده است.

اين مجموعه همچنين داراي امكانات مختلفي جهت رفاه حال بازديد كنندگان بوده از جمله مي‌توان به كتابخانه مركز اسناد و مدارك، سالن اجتماعات خليج فارس سالن سينما ملت ايستگاه و ورزشي، كارگاه هاي مرمت آثار و اشياء موزه ها، كارگاه هنرهاي تجسمي اشاره كرد.

كاخ سعدآباد از كاخ موزه ملت كاخ موزه سبز، موزه هنر ملل، موزه هنرهاي زيبا، موزه تاريخ معاصر، موزه صنايع دستي معاصر ،‌موزه نظامي، موزه ظروف سفالي، موزه نيم قرن كودكي در دوران معاصر، موزه استاد حسين بهزاد، موزه استاد فرشچيان، موزه برادران اميدوار، موزه نگارستان، موزه و سراي چهره هاي ماندگار، موزه سلاح هاي دربار، موزه آشپزخانه سلطنتي و موزه نابينايان تشكيل شده است./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran, Islamic Republic of
هستی
۱۳:۵۴ ۱۵ اسفند ۱۳۹۳
عالللللللیه یعنی محشششششر