استرس موجب كاهش ميزان سروتونين مغز، و خواب نيمروزي باعث افزايش ميزان سروتونين و بهبود عملكرد مغزي مي شود.

دكتر شهره فتاح پور دكتراي داروسازي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به اينكه لبخند زدن موجب آزاد شدن سروتونين در مغز مي شود گفت: سروتونين يكي از واسطه هاي سيستم عصبي مغز است كه ازدياد بيش از حد آن موجب بروز تندخويي و برخي حالات تهاجمي و حتي تشنج مي شود.
وي افزود: تريپتوفان موجود در مواد غذايي به كمك آنزيمي در سلول روده به سروتونين تبديل مي شود.
فتاح پور ادامه داد: مواد غذايي حاوي تريپتوفان همچون دانه هاي غلات، ماهي تن، موز و انجير، خرما و مغزهاي نبايي مي باشند.
وي با تاكيد بر رعايت تعادل در مصرف غذاهايي كه حاوي اين ماده هستند گفت: نان جو بيشتر از ساير غلات موجب سنتز سروتونين مي شود مصرف غذاهاي رنگي مانند زعفران نيز ميزان سروتونين را افزايش مي دهند.
 

* سروتونين موجب حفاظت سلول هاي مغزي مي شود
اين دكتراي داروسازي با اشاره به اينكه سروتونين بر روي سلول هاي مغزي اثر حفاظتي داشته و از تخريب اين سلول ها در دوران كهولت پيشگيري مي كند گفت: كاهش ميزان سروتونين موجب افزايش اشتها و بالا رفتن آن موجب كاهش اشتها و در نتيجه لاغري مي شود.
وي افزود: افزايش ميزان نور محيط موجب آزاد شدن سروتونين در مغز مي شود اين تركيب در اثر لبخند زدن نيز در مغز آزاد مي شود.
 

* در بيماري آلزايمر ميزان سروتونين مغز كاهش مي يابد
فتاح پور با بيان اينكه در مبتلايان به آلزايمر كاهش ميزان سروتونين مغزي بروز مي كند افزود: با افرادي كه به نوعي دچار كم خوابي هستند ميزان سروتونين مغزشان 20 درصد كاهش مي يابد و بالا رفتن سن نيز موجب كاهش سروتونين مغز مي شود.
وي خاطرنشان كرد: استرش موجب كاهش ميزان سروتونين مغز شده اما خواب نيمروزي موجب افزايش اين ماده در مغز و بهبود عملكردي مغز مي شود./عط
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار