به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اين روزنامه؛ شرکت فرانسوي پژو سيتروئن در اروپا با مشکلاتي دست و پنجه نرم ميکند، شايد ميتوانست از بحران ايران به نفع خود استفاده کند اما فعاليت اين شرکت چند هفتهاي است در اين کشور متوقف شده است.
نميتوان اين اتفاق را بياهميت قلمداد کرد زيرا ايران در واقع دومين بازار بزرگ محصولات پژو است و اين شرکت خودروسازي از مجموع سه ميليون و 500 هزار دستگاه خودروي توليدي خود در سال 2011، 458 هزار دستگاه را در ايران فروخته است.
پژو حدود 30 درصد از سهم بازار خودروي ايران را در اختيار دارد.
اما اين فروش با مشارکت ايران خودرو ، شريک منطقهاي پژو ميسر شده است.
در واقع ايران خودرو ، پژو 405 و 206 را با قطعات ساخته شده در سايت وزول فرانسه مونتاژ ميکند.
اينگونه که پيداست تحريمهاي آمريکا و اتحاديه اروپا مانع فعاليت پژو شده است.
در نتيجه اين اتفاق ، سايت وزول فرانسه، که در اواخر فوريه فعاليتش متوقف شده بود، بار ديگر در آوريل شاهد توقفي فني خواهد بود. در اين کارگاه که قطعات خودرو توليد ميشود ، 285 نفر مشغول به کارند.
اين قطعات بيشتر براي پژو 206 هستند که تقريبا 40 درصد از سهم فروش پژو در ايران را به خود اختصاص داده است.
تامين قطعات 405 تقريبا به طور انحصاري در ايران انجام ميشود.
گفته ميشود احتمال دارد اين وضع به طول بيانجامد.
اما در مقابل، رنو اميدوار است بتواند فروش خودروي لوگان (ال نود) خود را در ايران بالا ببرد. اين شرکت برخلاف رقيب خود ، با شرکتهاي خودرو سازي ايران خودرو و سايپا قرارداد همکاري مشترک امضا کرده است./ا