قیمت بنزین در آلمان به صورت بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و مردم اين کشور به شدت نگرانند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، پیش بینی می شود قیمت بنزین در آلمان در آینده به لیتری دو یورو برسد. چنین قیمت بالایی برای بنزین در کشور خودروها، مساله ای بسیار جدی است. مردم آلمان خودشان را برای تعطیلات عیدپاک آماده می کنند اما افزایش قیمت بنزین سبب شده است آنها به شدت نگران شوند. تحلیلگران تاکید دارند سیاستهای نظارتی دولت آلمان می تواند قیمت بنزین را کاهش یابد.

این افزایش قیمت به حدی است که از دولت آلمان خواسته شد برای نظارت بر بازار سوخت واردعمل شود.

شرکتهای بین المللی فعال در زمینه عرضه سوخت، عامل اصلی گران شدن سوخت در آلمان هستند. این وضع در آستانه تعطیلات پیش آمده است. بسیاری از مردم آلمان با خودروی شخصی در این زمان به تعطیلات می روند .

قیمت بالای بنزین و دیگر حاملهای انرژی بر وضع اقتصادی آلمان که بزرگترین اقتصاد اروپا به شمار می رود تاثیر منفی گذاشته است. آلمان به کشور خودور معروف است بطوریکه چهل و سه میلیون خودرو در این کشور در حرکت است و روز به روز بر تعداد این خودروها افزوده می شود. افزایش شدید و بی سابقه قیمت بنزین در سبب خشم و نگرانی شدید بسیاری از مالکان خودرو در آلمان شده است.

کارشتان زارگر، از فعالان اتحادیه خودروداران آلمان در این باره گفت:«این روزها قیمت بنزین در آلمان افزایش یافته است. این مساله به معنای آن است که سفر کردن با خودرو در مقایسه با گذشته بسیار گرانتر شده است. مردم در چنین شرایطی باید خودشان را کنترل و میزان استفاده از خودرو را محدود کنند.

قیمت بالای بنزین در آلمان سبب شده است بحثهای سیاسی نیز در این کشور آغاز شود. پارلمان آلمان پیشنهاد کرده است سقفی برای افزایش قیمت بنزین تعیین شود بطوریکه جایگاههای عرضه سوخت نتوانند بیش از یک بار در هر روز قیمت خود را تغییر بدهد و شرکتهای نفتی ، قیمتهای خود را به یک پایگاهها ملی جمع آوری داده ها گزارش کنند.
وزیر حمل و نقل ایالت تورینیگان آلمان گفت:« تغییرات مکرر قیمت بنزین مساله ای جدی است زیرا در چنین شرایطی رانندگان می گویند که خودروهایشان را صبح بنزین بزنند یا اینکه بعدازظهر باک خودروهایشان را پر کنند.

سیاستمداران آلمانی، شرکتهای چندملیتی را علت گران شدن بنزین می دانند و تاکید دارند ضعیف شدن یورو در مقابل دلار و افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی از دیگر عوامل مهم تاثیرگذار در این مساله است.

کارین ریتزلاف، کارشناس آلمانی در این خصوص گفت: بازار نفت از اصل عرضه و تقاضا تبعیت می کند. اوپک نقش تعیین کننده ای دراین زمینه دارد. التهاب شدیدی در منطقه خاورمیانه وجود دارد که بر قیمت جهانی نفت تاثیر می گذارد. در این میان باید به نقش ایران نیز توجه داشت. همه این عوامل سبب می شود نگرانی هایی درباره کمبود بنزین پیش بیاید و به تبع آن قیمت نفت خام و بنزین افزایش یابد.

افزایش قیمت بنزین و گازوئیل بر اقتصاد آلمان نیز تاثیر منفی گذاشته است. در ماه فوریه میزان خرده فروشی در فروشگاهها و مغازه ها یک ممیز یک دهم درصد کاهش یافت. شاخص اعتماد مصرف کنندگان آلمانی نیز کاهش یافته است. تورم نیز در آلمان به دو ممیز هفت دهم درصد رسیده است.

کریسیتیان دیگار کارشناس آلمانی در این باره گفت: افزایش قیمت بنزین تاثیری فراگیر دارد بطوریکه تاثیر آن به دیگر بخشهای اقتصادی نیز سرایت پیدا می کند. همین مساله سبب افزایش تورم می شود./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار