احمد اسفندياري هنرمند است كه به عنوان پيشگام هنر نوگرامي ايران و نيز پايه گذار اولين نگارخانه در ايران از وي ياد مي شود.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران، احمد اسفندياري هنرمند برجسته نقاشي ايران متولد سال 1301 در تهران است.

اسفندياري در خانواده اي هنري متولد شد چرا كه پدرش به خط و خوشنويسي مي پرداخت و صداي خوشي هم داشت و مادرش هم اهل موسيقي و از شاگردان ابوالحسن خان صبا بود. اجداد احمداسفندياري در زمان ناصر الدين شاه به مازندران تعبيد شدند.

وي با علي اسفندياري "نيما يوشيج" نسبت دارد.

پدر اسفندياري زمانيكه علاقه وي را به هنر و نقاشي دريافت مي كند، به نزد كمال الملك هنرمند برجسته نگارگري، نقاشي ايران مي رود و پسرش را معرفي كند تا كليه علوم و فنون نقاشي را به وي بياموزد.

پس از استفاده از آموزش هاي كمال الملك با تلاش فراوان موفق به ورود به دانشكده هنرهاي زيبا مي شود و در سال 1326 تحصيلاتش در اين دانشكده به پايان مي رسد.

در اوايل سال 1328 در نمايشگاه گروهي ايران و فرانسه شركت مي كند. اسفندياري يكي از پايه گذاران اولين نگارخانه در ايران با نام آپادانا است.

اين هنرمند پيشكسوت نقاشي ايران در طول دهه 20 تلاش فراواني براي تغيير قالب هاي تكراري در آن دوران را صرف كرد. اين هنرمند نقاشي ايران به عنوان ازجمله هنرمندان پيشگام هنر نوگرايي ايران است.

اسفندياري در اولين دوسالانه نقاشي ايران در سال 1327 شركت كرد و از برگزيدگان اين دوسالانه شد. اين هنرمند پيشكسوت نقاشي ايران با هنرمندان برجسته اي چون محمود جوادي پور هم دوره بوده است.

 تاكنون نمايشگاه هاي فراواني از آثار وي در تهران و بسياري از كشورهاي جهان برگزار شده است. گزيده اي از آثار احمد اسفندياري در گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران نگهداري مي شود.

از اسفندياري در سومين دوره جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر با اهدا نشان عالي هنرهاي تجسمي تقدير شد. احمد اسفندياري در حال حاضر عليرغم كهولت سن به صورت محدود به آموزش هنر مي پردازد و در اكثر برنامه هاي هنري شركت و حضوردارد./ی2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار