يك كارشناس صنعت خودرو با اشاره به اينكه در سال هاي اخير طراحي خودرو خاصي صورت نگرفته است؛ گفت: خودرو دنا كه اخيرا وارد بازار خودرو شده است همان خودرو سمند با تغيير سپر،كاپوت، جلو پنجره، چراغ هاي جلو و عقب و همچنين صندوق عقب است.

امين آزاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ضمن بيان اين مطلب افزود: با گذشت ده سال از ورود سمند به بازار خودرو، دنا دومين فيس ليفت از اين خودرو است.

وي با اشاره به اينكه 4 سال از طراحي رانا گذشته است، ادامه داد: عرضه اين خودرو در اين شهريور ماه سال 90 با قيمت 11 ميليون تومان وعده داده شده بود ولي با آغاز سال جديد اين خودرو همچنان به بازار عرضه نشده است.

آزاد تاكيد كرد: به دليل تحت الشعاع قرار گرفتن عرضه خودروهاي ديگر و كاهش استقبال از ساير خودروهاي موجود در بازار با نظر به تكنولوژي پيشرفته به كار گرفته شده در خودرو دنا نسبت به قيمت نازل اين خودرو، از عرضه اين خودرو به بازار خودداري شده است.

*خودرو جديدي در سال هاي اخير در كشور طراحي نشده است

وي ادامه داد: رانا در انتظار مشخص شدن وضعيت قيمت خودرو در كشور است كه با در نظر گرفتن وضعيت بازار خودرو كشور اين خودرو 11 ميليون توماني در صورت عرضه با قيمتي در حدود 16 ميليون تومان به بازار راه خواهد يافت.

اين كارشناس صنعت خودرو تصريح كرد: رانا و دنا تكرار مكررات در صنعت خودروسازي كشور هستند و خودرو جديدي در سال هاي اخير در كشور طراحي نشده است.

وي با اشاره به رشد صادرات خودرو در سال هاي اخير گفت: سالي كه گذشت در زمينه توسعه و رشد صادرات صنعت خودرو كشور نا اميد كننده بود و صادرات كشور به عرضه چند محصول صادراتي به كشورهاي عراق و سوريه خلاصه شد.

آزاد افزود: در حال حاضر بخش عمده اي از خودروهاي داخلي به دليل تيراژ محدود، عدم بروز رساني و فقدان تكنولوژي از قابليت صادرات برخوردار نيستند.

وي ادامه داد: خودرو تندر 90 تنها محصولي است كه قابليت صادرات به بازارهاي جهاني را دارد كه به دليل تيراژ پايين، اين محصول جوابگوي بازار داخلي نيز نيست.

آزاد با اشاره به سمند به عنوان يك برند داخلي با قابليت صادرات گفت: در سال هاي اخير به دليل عدم بروز رساني تكنولوژي و طراحي اين خودرو و با برطرف شدن ايرادات كيفي اين محصول اين برند داخلي نيز از نفوذ بازارهاي جهاني بازماند.

اين كارشناس صنعت خودرو با اشاره به وضعيت توليد خودرو سنگين در كشور خاطرنشان كرد: با نظر به خروج شركت هاي خودرو ساز خارجي مرسدس بنز و ولوو از كشور، خودرو سازان سنگين داخلي ايران خودرو و سايپا ديزل توليدات خودرو سنگين خود را محدود كرده اند.

وي با بيان اينكه ناوگان حمل و نقل باري كشور جولانگاه چيني ها شده است، ادامه داد: به دليل عرضه محدود خودروهاي سنگين داخلي، ناوگان خودروهاي سنگين ايران به سمت خودروهاي ساخت چين رفته است كه اين براي صنعت خودروسازي كشور بسيار نااميد كننده است./ق2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار