نوع تغذیه ای که والدین در دوران کودکی برای کودک خود پیش می گیرند تعیین کننده شیوه تغذیه ای او در طول زندگی می باشد

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران؛ نوع تغذیه ای که والدین در دوران کودکی برای کودک خود پیش می گیرند تعیین کننده شیوه تغذیه ای او در طول زندگی می باشد به همین دلیل اصلاح برخی از شیوه های نادرست و رایج در بین خانواده ها امری کاملا ضروری و در واقع اجتماعی محسوب می شود اطلاع رسانی صحیح به خانواده ها از همان بدو تشکیل خانواده نقش بسزایی در تضمین سلامت کودکان آنها در آینده دارد. تغذیه صحیح از دوران کودکی،تضمین کننده سلامت کودک در تمام دوران زندگی است.
یکی از بزرگترین مشکلات اکثریت والدین توجه کودک به تنقلات و خوراکی هایی است که دارای پوشش جذاب اند پر واضح است که کودکان این خوراکی ها را می بینند آن ها خوردنی های رنگی با پوشش های رنگارنگ را دوست دارند و حتی ترجیح می دهند به جای غذا از این مواد استفاده کنند. این جاست که نقش والدین به عنوان الگو بسیار مهم است والدین باید با برنامه ریزی صحیح مواد غذایی مناسب مانند میوه جات، سبزی جات و مغزها را جای گزین نتقلات بی ارزش غذایی مانند چیبس و پفک نمایند. هر چند وادار کردن کودکان به مصرف صرفا انواع میوه و سبزی جات به جای تتقلات به عنوان میان وعده کاری بس دشوار و در واقع غیر ممکن است ولی با آموزش صحیح می توان آن ها را از عوارض خطرناک ناشی از مصرف این مواد غذایی مطلع ساخت چه همان طور که اشاره گردید باید از همان ابتدا در کودکان فرهنگسازی صحیح نماییم.
در سنین کودکی باید فقط مواد غذایی سالم در دسترس کودک قرار گیرد تا ذائقه وی با این مواد عادت کند، بنابراین با کمی تبحر و دقت می توان میوه و سبزی جات را تزیین نموده و کودکان را به مصرف آنها تشویق و ترغیب نمود.
میوه جات رنگارنگ دارای خواص بی شماری است به طور مثال مواد غذایی زرد و نارنجی مانند هویج، ذرت، آناناس، لیمو، خربزه، انبه ، سیب و آلو سرشار از آنتی اکسیدان ها بوده و تقویت کننده دستگاه ایمنی بدن می باشند.

در نتيجه بدن را در مقابل بروز انواع سرطان مصون مي دارند و همچنين مصرف این مواد برای اندام ها و دستگاه های مختلف بدم بسیار مفید است رنگ قرمز شامل موادی است که برای سلامت دستگاه دفع ادرار و نیز حفظ سلامت قلب بسیار مفید است مواد قرمز رنگ حافظه را تقویت نموده و مهم آن که ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش می دهد این رنگ در میوه جاتی مانند توت فرنگی، سیب، انگور، هندوانه، گوجه فرنگی، گیلاس و آلبالو وجود دارد.

بنابراین چنانچه به جای خوراکی های زرد و قرمز بی ارزش، میوه و سبزیجات رنگارنگ را به کودکان خود بدهیم آنها را از ابتلا به بسیاری از بیماری ها مصون داشته و سلامت آنها را تضمین نموده ایم این والدین هستند که باید از ابتدا کودکان خود را با این مواد با ارزش آشنا کرده و با برنامه ریزی منظم و اصولی کودکان خود را با رنگ های با ارزش غذایی که سلامت آنها را به دنبال دارد آشنا نمایند./ح

منبع ماهنامه تغذيه و سلامتي

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار