تصور مي كنيد در ايران و ديگر كشورهاي جهان، ورزش هاي اول كدام رشته ها هستند؟ اگر فكر كنيد امروزه همه كشورهاي جهان به صورت متمركز فوتبال را به عنوان رشته مورد علاقه خود دنبال مي كنند، با خواندن اين گزارش شايد نظر شما كمي تغيير كند.


به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران براساس آمارها در هر كشور با توجه به شرايط اقليمي و جسماني ورزش هاي خاص به عنوان ورزش اول و سنتي مطرح است كه شايد جالبترين آن ها مربوط به دو كشور افغانستان و آلمان باشد.
*افغانستان- بزكشي
اين ورزش در افغانستان قدمت تاريخي زيادي دارد و سوابق آن به ظهور آريايي ها و اهلي ساختن اسب در آسيايي مركزي بر مي گيرد، نام اين ورزش به معناي كشتن بز است كه از شكار بزهاي كوهي توسط قهرمانان اسب سوار استنتاج شده است.
امروزه اسب سوار يا تيمي كه دراين مسابقه شركت مي كند بايد نعش اين بز را به خط پايان برساند آن هم به عنوان نفر اول.
*هندوستان،پاكستان، كريكت
انگليسي ها زماني كه كريكت را ابلاغ كردند آن را به اولين مستعمره خود يعني هندوستان فرستادند از همان سال ها مردم هند ورزش اول شان كريكت شد و در طول سال ها، انواع قهرماني هاي مهم جهاني اين رشته را از آن خود كردند.
همچنين در پاكستان نيز اين رشته را به عنوان ورزش اول كشورمان مي ماندند و هر ساله جمعيت بسياري به فهرست علاقه مندان به اين رشته اضافه مي شود.
*آمريكا-بسكتبال
درباره آمريكا به درستي نمي توان چند رشته ورزشي تفاوتي در اول بودن قائل شد اما براساس نتايج بايد بسكتبال را ورزش اول اين كشور محسوب كرد ، اين ورزش در همه محلات هم به عنوان بازي رايج اهالي محل انجام مي شود.
*ژاپن-سومو
اين رشته با حدود 12 قرن قدمت، هنوز هم بر مبناي سنت هاي باستاني برگزار مي شود و تا حدودي جنبه مقدس دارد، در اين ورزش دو نفر كه متوسط ورزشان به 150 كيلوگرم مي رسد در يك زمين گرد تلاش مي كنند كه حريف خود را به بيرون زمين بفرستند.
*استرليا- فوتي
فوتي يا فوتبال استراليايي، يكي از انواع بازي فوتبال است كه در زمره مهمترين و محبوبترين ورزش هاي كشور استرليا قرار م گيرد، در اين ورزش هر تيم از 18 بازيكن تشكيل و مسابقه در يك زمين بيضي شكل بازي مي شود.، هدف هر تيم نيز رساندن توپ به دروازه حريف و گذراندن آن با لگد از ميان دروازه حريف است.
*تايلند-سپك تاكرا
اين بازي عجيب و غريب را تقريباً در همه پارك ها و اماكن تفريحي شهرهاي مختلف تايلند مي توانيد مشاهده كنيد ، همان واليبالي است كه با پا بازي مي كنند.
*ونزوئلا-بيسبال
مردم ونزوئلا ورزش بيسبال را از آمريكايي ها ياد گرفتند اما طي نيم قرن گذشته آن قدر به اين رشته بها دادند كه حالا ورزش اول كشورشان شده است. براي معمولي ترين بازي هاي بيسبال ليگ اين كشور، دهها هزار هوادار راهي ورزشگاه ها مي شوند و باشگاه هاي بيسبال زيادي هم در اين كشور وجود دارد.
*برزيل-آرژانتين-نيجريه و شيلي-فوتبال
مهد فوتبال دنيا طي نيم قرن گذشته برزيل بوده است و به همان اندازه كه برزيلي ها به فوتبال علاقه دارند مردم آرژانتين هم فوتبال را به عنوان محبوب ت رين ورزش ملي نشان دنبال مي كنند.
جالب است بدانيد كه در ميان كشورهاي آفريقايي، نيجريه اي ها فوتباليست هاي زيادي را به اروپا فرستاده اند و حدود نيم قرن است كه فوتبال به عنوان ورزش اول اين كشور مطرح است و مسابقات ليگ برتر با حضور هواداران بي شمار در اين كشور برگزار مي شود.
*اسكاتلند-گلف
وررزش گلف البته در تمامي كشورها طرفداران پر و پا قرص زيادي دارد اما از از آن جا كه زادگاه اين ورزش در اسكاتلند بوده همچنان محبوب ترين ورزش اهالي اين كشور محسوب مي شود و بسياري از مردم اسكاتلند مسابقات گلف را در داخل و خارج از كشورشان دنبال مي كنند.
*آفريقاي جنوبي-راگبي 15 نفره
ورزش راگبي 15 نفره، محبوب ترين ورزش در ميان مردم آفريقاي جنوبي است كه توسط سفيدپوستان اروپايي تبار در اين كشور در آن جا رايج شده است.
*كينا-اتيوپي، دو ميداني
دو ميداني در كينا يك اصل فراموش نشدني براي اهالي ورزش محسوب مي شود.

اساساً نمي توانيد در دوهاي استقامت و ماراتن ورزشكاران معروف كنيايي را نبيند كه مدال هاي جهاني را به خود اختصاص داده اند. همچنين ايتوپي نيز همانند كنيا علاقه مندان زيادي در دو ميداني دارد، ايتوپي معمولاً در مسابقات دو ميداني در كنار ورزشكاران كنيا نتايج قابل قبولي مي گيرند.
*جمهوري آذربايجان-كشتي
از آن جايي كه آذربايجان از شهرهاي ايران قديم محسوب مي شده و نزديكي زيادي به ايران و فرهنگ ايراني دارد، كشتي ورزش مورد علاقه مردم آن است و آن را به عنوان ورزش اول خود مي شناسند.
*اروگوئه-راگبي
فوتبال در سال هاي دور ورزش اول اين كشور بود اما باليدن اين رشته در اروگوئه ، مردم اين كشور به بردگي علاقه مند شدند آنها هم اكنون تيم دوم اين قاره به لحاظ قدرت محسوب مي شوند.
* اسپانيا- گاوبازي
شايد ورزش حرفه اي رسمي اسپانيايي ها فوتبال باشد اما متاسفانه گاوبازي همچنان در اسپانيا هواداران زيادي دارد و بسياري آن را يك ورزش خطاب مي كنند.
* اوكراين- پاتيناژ
مردم اوكراين به ورزش هاي زمستاني علاقه مندند و در اين ميان صاحب مقام هاي زيادي در مسابقات پاتيناژ يا همان اسكيت روي يخ نمايش شده اند اين ورزش بيشترين تعداد علاقه مند را در اين كشور دارد.
* اتريش- اسكي
مگر مي شود نزديك به كوه هاي آلپ باشيد و اسكي را به عنوان ورزش اول و مورد علاقه تان دنبال نكنيد؟ مردم اتريش عاشق اسكي هستند و تقريبا همه خانواده هاي اين كشور جزو علاقه مندان به اين رشته محسوب مي شود.
پرو- پالتافرانتون
پالتافرانتون يك ورزش متولد شده در ليما در سال 1945 در باشگاه رگاتا زليما است اين ورزش داراي ريشه هايي در پلوتا واسكا است كه توسط فاتحين اسپانيايي آورده شده و نوع خانگي پلوتامانو آن به اشتباه در آن زمان به دليل نفوذ انگليس هندبال ناميده مي شد، پالتافرانتون با يك ميله چوبي گرانيتي يا كربني و يك توپ سياه پلاستيكي بازي مي شود زمين بازي شامل يك ديوار بتني به ارتفاع 5 متر و پهناي 6 متر با خطوطي بر روي آن است كه محدوده زمين بازي را مشخص مي كند و همچون تنيس نواحي دريافت توپ را معلوم مي كند.
* روسيه – ورزش هاي زمستاني
هر روزشي كه بتوان آن را در زمستان به سادگي انجام داد مورد علاقه اهالي اين كشور بزرگ است اسكي، اسكيت روي يخ، هاكي، پاتيناژ و لوژ سواري ورزش هاي مورد علاقه اهالي روسيه هستند كه در اين رشته ها بالاترين مدال هال المپيك هاي زمستاني هم به دست آمده است.
سوئيس- تنيس
سوئيسي ها ورزش هاي فانتزي زيادي را انجام مي دهند براساس آمار نزديك به 200 هزار زمين تنيس و ميني تنيس در اين كشور وجود دارد تا به علاقه مندان بي شمار تنيس سرويس بدهند.
كره جنوبي- تيراندازي
اين كشور در رشته هاي زيادي همانند فوتبال و هندبال به موفقيت هايي دست پيدا كرده اما از قديم ورزش هاي تيراندازي با كمان و تپانچه ورزش مورد علاقه كره اي ها بوده و آن را به عنوان يكي از بازي و ورزش هاي رايج انجام مي دادند.
* آلمان- تپه نوردي
شايد اين موضوع كمي عجيب باشد اما آلماني ها به ورزش تپه نوردي علاقه عجيبي دارند و حتي براي اين ورزش مسابقات رسمي و حرفه اي هم برگزار كنند حدود 4000 ميليون آلماني از جمعيت 82 ميليوني اين كشور در حال حاضر به تپه پيماني و كوهنوردي مي روند و نتايج مسابقات آن را دنبال مي كنند.
كانادا- لوژ سواري
كانادايي ها هم مانند ديگر كشورهاي سردسير علاقه زيادي به ورزش ها ي زمستاني دارند اما قسمت عمده اي از علاقه مردمان اين كشور به لوژسواري اختصاص دارد در تمامي مراكز تفريحي اين كشور همبازي هايي شبيه به لوژسواري حرفه اي تعبيه شده تا مردم در تمامي سنين بدون نياز به كوهنوردي هاي دراز مدت بتوانند لوژسواري كنند.
آمريكا با بيسبال و راگبي اش مشهور است، كنيا با دوندگانش، برزيل با فوتبالش، استراليا با فوتبال استراليايي اش، هندوستان با تريكت و هر كشوري با يك ورزش شناخته مي شود و به نوعي در زمينه هاي ورزشي هم هر كشوري داراي هويتي خاص است شرايط اقليمي سابقه تاريخي، بازار اقتصادي و... سبب شده كه هر كشوري در يك رشته ورزشي به عنوان الگو و مبدا شناخته شود امري كه در كشور ما با تشويش همراه است و هنوز يك رشته ورزشي نتوانسته به عنوان ورزش اول كشورمان محسوب شود و با نگاهي گذرا به هر يك از استان هاي كشورمان خواهيم ديد در هر شهر يك رشته ورزشي به عنوان ورزش اول شناخته مي شود.
* ورزش اول در شهرهاي مختلف ايران كدام است؟
در پايتخت و شهر تبريز فوتبال به عنوان ورزش اول است، در ساري شنا و شيرجه، گلستان: واليبال، بسكتبال، گنبد: واليبال ، سواركاري ، مشهد: كشتي، يزد: شطرنج، اصفهان: تكواندو، زاهدان: دوميداني، رشت: قايقراني، اروميه:‌واليبال، سنندج: كبدي، زنجان: ورزش باستاني، كرمانشاه: كشتي پهلواني، همدان: رزمي، قزوين: ژيمناستيك و خوزستان دو و ميداني و فوتبال به عنوان رشته هاي اول ورزشي هر استان شناخته شده است./ق
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار