گزارش جديد نهاد برآورد اطلاعات ملي آمريکا (NIE) درباره برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران اذعان مي کند که در زمينه برنامه هسته اي نظامي اين کشور فعاليتی انجام نگرفته که بر اساس آن بتوان گفت اين کشور تصميم خود را براي آغاز برنامه هسته اي نظامي گرفته است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران ، موسسه علم و امنيت بين المللي ISIS در گزارشي در پايگاه اينترنتي خود به قلم ديويد البرايت و پال برانان در اين باره نوشت: اين موسسه در تحقيقات و بحث هاي خود درخصوص گزارش جديد برآورد اطلاعات ملي آمريکا درباره ايران متوجه شده است که اين گزارش تفاوت هاي مهمي با گزارش سال 2007 اين نهاد درباره توانايي ايران در زمينه توليد سلاح هسته اي دارد. در گزارش غيرمحرمانه شده  سال 2007  برآورد اطلاعات ملي بويژه آمده بود که هنگام ارزيابي برنامه هسته اي تسليحاتي ايران، فعاليت غيرنظامي اعلام شده و مرتبط با تبديل اورانيوم و غني سازي را به حساب نياورده است،اما گزارش جديد برآورد اطلاعات ملي در بررسي ظرفيت ايران در زمينه توليد سلاح هاي هسته اي ميان فعاليت هاي اعلام شده و اعلام نشده غني سازي تمايزي قائل نمي شود.

اين گزارش اذعان مي کند که توانايي ايران براي توليد اورانيوم بسيار غني شده، همان طور که در عناصر اعلام شده برنامه غني سازي اورانيوم ارائه شده است، بر هرگونه تصميم گيري سياسي براي توليد سلاح هاي هسته اي تاثير مي گذارد.

در گزارش جديد برآورد اطلاعات ملي به اين نيز اشاره شده است که ايران مي تواند در توسعه عناصر مرتبط با توليد سلاح هاي هسته اي به پيشرفت نائل آيد، اما چنین تصمیمی ندارد و بدان فکر هم نمی کند. /ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار