استان البرز نامزد محل برگزاري اجلاس ملي ثبت آثار تاريخي معنوي و طبيعي كشور در نيمه دوم خرداد شده است.

آتوسا مومني مدير كل دفتر ثبت آثار تاريخي حفظ و احياء‌ ميراث معنوي و طبيعي كشور به

خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران

گفت: براي ثبت آثار تاريخي طبيعي معنوي كشور در سال جاري به همه استان ها اعلام كرديم تا پرونده ثبت آثارشان را ارسال كنند.

وي افزود: هر استان 20 سهميه دارد و مي‌تواند 10 اثر تاريخي، پنج اثر طبيعي و پنج اثر ميراث معنوي استان خود را تا 10 ارديبهشت به دفتر ثبت آثار تاريخي فرهنگي و طبيعي كشور ارسال كنند.

مومني تصريح كرد: پرونده هاي ارسالي از 10 تا 20 ارديبهشت بررسي و به لحاظ تكنيكي و فني تاثير نهايي مي‌شود و سپس در شوراي سياستگذاري ثبت آثار ملي كشور ثبت مي‌شود.

مديركل دفتر ثبت آثار تاريخي حفظ و احيا ميراث معنوي و طبيعي كشور بيان كرد: در سال دو اجلاس براي ثبت آثار ملي برگزار مي شود و به دليل آنكه حجم پرونده هاي ثبتي بسيار بوده ضرورت دارد و تعداد برگزاري اجلاس بالا رود و به همين منظور قصد داريم در صورت امكان در سال چهار اجلاس برگزار كنيم.

وي اظهار داشت: هم اكنون بيش از 30 هزار و 559 اثر تاريخي، معنوي و طبيعي در سطح كشور به ثبت ملي رسيده كه بيش از 600 اثر معنوي و بيش از 200 اثر طبيعي بوده است.

مومني تاكيد كرد: امسال استان البرز براي محل برگزاري اجلاس ملي ثبت آثار تاريخي معنوي و طبيعي كشور نامزد شده كه قرار است اين اجلاس نيمه دوم خرداد برگزار شود و در اين روز پرونده هاي ارسالي بررسي شده و اعضاي شوراي سياستگذاري ثبت آثار ملي نظر نهايي خود را اعلام مي‌كنند.

* ارسال پرونده هاي آثار تاريخي كشور براي ثبت جهاني

وي خاطرنشان كرد: پرونده هاي كاخ گلستان، معماري دستكند ميمند از استان كرمان، به عنوان آثار تاريخي براي ثبت در يونسكو در بهمن ماه سال گذشته ارسال شده همچنين قاليشويي مشهد اردهال به عنوان ميراث معنوي كشور نيز فرستاده شده است.

مديركل دفتر ثبت آثار تاريخي حفظ و احيا ميراث معنوي و طبيعي كشور ادامه داد: اجلاس يونسكو چند ماه ديگر در پاريس برگزار مي شود و هر كشوري مي‌تواند دو پرونده خود را نسبت به ثبت جهاني برساند./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار