مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران گفت:‌ سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تهران برای جلوگیری از اتلاف آب شرب برای آبیاری فضای سبز شهری طرح جامع آب خام را به اجرا گذاشته است

علی محمد مختاری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران افزود:‌ استفاده از آب غیرشرب برای آبیاری فضای سبز به عنوان شبکه دوم آب در تهران برای توزیع آب غیربهداشتی برای آبیاری فضاهای سبز عمومی، اجتماعی نظیر پارک ها، جنگل کاری ها، پیاده روها، میادین و نیز برای اطفای حریق شهری، کارواش ها و همچنین آب خام مورد نیاز منازل برای شست و شوی حیاط و اتومبیل اتصال به سیفون دستشويي و کولر و آبیاری باغچه ها نیز به زودی آماده اجرا خواهد شد.
وی تصریح کرد: هزاران کیلومتر لوله گذاری و هزاران متر مکعب مخزن احداث شده تا دیگر نیاز به استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز نباشد.
مختاری خاطرنشان کرد: فاز یک این طرح در بزرگراه های تهران اجرا شده و در حال حاضر برای آبیاری فضای سبز شهری هیچ تانکری در سطح شهر دیده نمی شود.
وی گفت:‌ برای اجرای طرح جامع آب خام اعتبارات سنگینی لازم است و هرساله نیز اعتبارات خوبی را شهردار تهران به آن تعلق داده است.
مختاری با اشاره به اینکه سال گذشته برای اجرای این طرح در سطح مناطق 22 گانه در حدود 50 تا 60 میلیارد تومان هزینه شده است گفت: برای تامین این آب برای آبیاری فضای سبز از منابع آبی چاه ها، قنات ها و آب های جاری استفاده می شود.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز تهران افزود: سعی شده در هر منطقه سیستم آبیاری را مکانیزه کنیم و در حال حاضر در اکثر پارک های شهر آبیاری به صورت قطره ای و بارانی از آب های خامخ انجام می گیرد.
مختاری با اشاره به اینکه دیگر هیچ تانکری برای آبیاری فضای سبز در سطح شهر و بزرگراه تردد نمی کند تصریح کرد:‌ هم اکنون تانکرهای آب رسانی تنها برای جنگل کاری های اطراف تهران استفاده می شوند.
وی خاطرنشان کرد: 96 درصد از فضای سبز شهر تهران از آب خام های خام یا غیرشرب آبیاری می شود.
مختاری با تاکید بر اینکه اجرای این طرح باعث بهبود کامل کیفیت آب شرب شهروندان، کاهش مصرف شبکه آب بهداشتی به میزان 35 درصد ، تکافوی منابع آبی موجود شامل سدهای سه گانه امیرکبیر، لتیان و لار و عدم نیاز به سایر سرمایه گذاری ها و بهره گیری از منابع دوردست، اختصاص آب های درجه دو چاه های درون شهری به آب خام و کاهش اثرات نامطلوب کیفی آب چاه ها برای شرب استفاده بهینه از آب قنوات تهران به تعداد 155 رشته و رهایی آنها از سرگردانی در جوی خیابان ها و ممانعت از آلودگی آنها و استفاده از پساب تصفیه خانه های فاضلاب برای آبیاری نهرهای جنگل کاری های شهری و اطراف شهر نیز شده است خاطرنشان کرد: شهرداری تهران برای اجرای این پروژه اقدام به آغاز مطالعات ساماندهی مسیل های شهر تهران شامل مسیل وسک، کن، فرحزاد، تولید و ازدیاد بیش از 253 میلیون گیاه زینتی جهت کاشت در فضای سبز شهر تهران اجرای طرح قرق دامنه جنوبی البرز شمال تهران در مساحتی حدود 32 هزار هکتار، نظارت بر امور حفظ و توسعه فضای سبز شهر تهران و بهداشت محیط پارک ها و برگزاری بیش از 400 دوره آموزشی کارشناسان و کارگران فضای سبز با شرکت 6 هزار و 500 نفر نیز کرده است که تحولی جدید در حوزه آبیاری فضای سبز را موجب شده است./ز
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار