اختصاص جايزه اي چون جايزه فتح اله مجتبايي به دانش آموختگان عرصه علوم انساني و ادبيات، كمك به يك رشته فرهنگي و فاكتوري براي تشويق دانشجويان اين رشته به نگارش پايان نامه هاي كيفي است.

به گزارش خبرنگار بخش ادب باشگاه خبرنگاران حاضر در مراسم نخستين دوره جايزه فتح لله مجتبايي كه عصر روز گذشته 13 دي ماه با حضور "مهدي فيروزان" مدير عامل موسسه فرهنگي شهر كتاب، "ضياء موحد" يكي از داوران نخستين دوره جايزه فتح الله مجتبايي و "فتح الله مجتبايي" عضو فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي در مركز فرهنگي شهر كتاب برگزار شد، "غلامعلي حداد عادل" رئيس فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي، دكتر مجتبايي را فردي اهل فضل، فضيلت، با همت، پرتلاش و مدير دانست و گفت: مجتبايي از دانش عميق، حسن سليقه و انديشه در تدوين متون برخوردار بوده و از حشو مبري است.
وي به فعاليته اي فتح اله مجتبايي با هدف گسترش فرهنگ كشور در هندوستان و پاكستان كرد و افزود: اختصاص جايزه اي چون جايزه فتح اله مجتبايي به فعالان عرصه علوم انساني و ادبيات، مشوق دانشجويان در نگارش پايان نامه هاي خوب و كمك به يك رشته فرهنگي است.
حداد عادل تمايز پايان نامه هاي خوب از بد از ويژگي هاي خوب جايزه فتح الله مجتبايي دانست و اظهار داشت: سروكار مستمر با آثار مولانا، توجه من را به وجود طرحي در ذهن مولانا در سرايش مثنوي جلب كرده و به طور قطع انديشه پهناور، عميق و مواج خود را مديريت كرده است.
وي تصريح كرد: درك نقشه ذهني مولانا، كاري سخت و مهم بوده و من از تبيين نحوه انتقال داستان هاي مولانا از روايتي به روايت ديگر در يك پايان نامه، خوشحال بوده و از آن استقبال مي‌كنم.
در بخش ديگري از مراسم نخستين دوره جايزه فتح اله مجتبايي، "فتح اله مجتبايي" با اشاره به اختصاص پاداش هاي عديده اي به رشته هاي ديگر علمي، گفت: علوم انساني و به خصوص ادبيات خاص ممالك مظلوم واقع شده اند.
مجتبايي به تبديل رساله به كالايي تجاري اشاره كرد و اظهار داشت: اين امر، آينده بدي را در جلوي چشمان ما مي‌آورد.
وي تاكيد كرد: به بازي گرفتن فرهنگ و ادبيات فارسي، مصيبت بار خواهد بود.
مجتبايي تصريح كرد: تجليل و تكريم به علم، فضيلت بوده و جامعه تجليل كننده از علم، در طول تاريخ، زنده است.
در قسمتي ديگر از اين مراسم، مهدي فيروزان مدير عامل مركز فرهنگي شهر كتاب، توسعه فرهنگي را زيرساخت همه توسعه ها دانست و گفت: هم اكنون، دانشگاه ها كارايي خود به عنوان مولدان علم را از دست داده و به تهيه مقاله هايي در راستاي برطرف كردن نيازهاي تكنولوژيكي موسسات و كارخانجات پرداخته اند.
وي افزود: با توجه به تغيير كارايي دانشگاه ها، مي توان نقش بخش خصوصي در تامين هزينه تدوين مقاله هاي علمي را به خوبي مشاهده كرد.
مديرعامل مركز فرهنگي شهر كتاب تاكيد كرد: امروزه، نهادهاي خصوصي در مقايسه با نهادهاي دولتي، نقش بيشتري در رواج فرهنگ تحقيق دارند.
فيروزان با اشاره به قبول پيشنهاد فتح اله مجتبايي در جهت بنيان گذاري جايزه فتح اله مجتبايي از طرف شهر كتاب به عنوان يك نهاد مستقل، اظهار داشت: اين مركز فرهنگي مشوق ساير نهادهاي خصوصي به برگزاري مراسم هاي تجليل و تكريم از علم است.
گفتني است،ه در پايان مراسم نخستين دوره جايزه فتح اله مجتبايي از بهترين پايانه نامه دكتري در حوزه زبان و ادبيات فارسي و اديان و عرفان سال 1389 با اهداي مبلغي ده ميليوني ريالي، لوح تقدير مركز فرهنگي شهر كتاب و دادن قولي مبني بر چاپ رساله در انتشارات هرمس به "سميرا بامشكي" نويسنده پايان نامه "تحليل روايت شناسانه داستان هاي مثنوي" تجليل شد./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار