در حالی این روزها شهرستانهای مختلف لرستان شاهد بارشهای بهاری هستند که پلدختر به عنوان کم بارش ترین شهرستان استان روزهای خشکی را پشت سر می گذارد و کارشناسان نگران تابستان آینده این شهرستان هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران لرستان، شهرستان پلدختر در مرز استان لرستان و خوزستان یکی از پر آب ترین شهرستانهای لرستان است که بستر رودخانه خروشان کشکان در آن جای گرفته و با وجود اینکه هر ساله از سیلابهای متعددی خسارت می بیند ولی با مشکل آب شرب و کشاورزی مواجه است.

این شهرستان دارای آب و هوای معتدل در زمستان و گرم در تابستان است. جاده سراسری تهران به خوزستان از این منطقه می‌گذرد و رودخانه دائمی کشکان نیز از دره‌های تنگ "کوههای زاگرس" منطقه عبور می کند و کار بیشتر مردم منطقه کشاورزی است.

چالش آب در مسیر کشکان!

سالانه 12.5 میلیارد متر مکعب آب از استان لرستان خارج می شود که 63 درصد از این میزان آب از حوزه کارون بزرگ و به طور عمده رودخانه دز و مابقی از حوزه کرخه خارج می شود و در پشت سدهای دز، کرخه و کارون در استان خوزستان جمع می شود.

این در حالیست که از میزان آب خارج شده از استان لرستان در حوزه کرخه 66 درصد از سیمره تخلیه و 33 درصد باقی مانده از حوزه کشکان شهرستان پلدختر خارج می شود.

 

با این تفاسیر امسال با کاهش بارندگیها در شهرستان پلدختر بیش از هر زمان دیگری با چالش عدم مهار آبها و خشکسالی در این منطقه مواجه هستیم به طوریکه در فصل بهار و در حالیکه هنوز دو ماه به تابستان گرم و سوزان پلدختر باقی مانده زمین های کشاورزی این شهرستان هنوز تشنه اند.

 

مسئولان قبل از شروع اعتراضات پیگیر حل مشکل باشند

 

فرماندار پلدختر عصر پنج شنبه در جلسه ستاد حوادث غیر مترقبه شهرستان پلدختر با اشاره به مشکل آب آشامیدنی و کشاورزی در این شهرستان اظهار داشت: آب آشامیدنی روستای چم حیدر بخش معمولان شهرستان پلدختر در روزهای آینده حل می شود.

 

فریدون رشیدی افزود: مسئولان با آمادگی کامل نیازهای مردم را شناسایی و نسبت به بررسی مشکلات عمومی اقدام کنند و قبل از اعتراض مردم باید نسبت به حل مشکلات آب آشامیدنی و کشاورزی اقدام کنند.

 

وی با بیان اینکه دستگاههای ذی‌ربط باید اعتبارات لازم را در اختیار داشته باشند، گفت: چنانچه دستگاهی اعتباری ندارد باید مراتب را برای تأمین اعتباربه صورت کتبی به فرمانداری اطلاع و اعلام کند.

 

مشکل آب آشامیدنی در روستاهای پلدختر

 

بخشدار معمولان نیز در این جلسه بر بهره برداری هرچه سریعتر مجتمع آبرسانی کوثر به طور کامل در اواخر فصل بهار به منظور تامین آب آشامیدنی دو روستای چم حیدر و چم شهران این بخش تاکید کرد.

صمد چراغی پور به چالش کم آبی در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: باغداران روستاهای بن‌لار و زیودار بخش معمولان با مشکل کم آبی مواجه هستند.

 

بخشدار معمولان از آب و فاضلاب روستایی به خاطر عدم حل مشکل آب آشامیدنی روستاهای منطقه چول هول بخش معمولان انتقاد کرد و افزود: شرکت آبفار با انشعاب از خط لوله که از نزدیکی منطقه می گذرد مشکل آب آشامیدنی اهالی منطقه چول هول را حل کند.

 

50 درصد اراضی دیم پلدختر خسارت دید

 

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر نیز در این جلسه به عمق خسارات خشکسالی در پلدختر اشاره کرد و گفت: خشکسالی در این شهرستان تاکنون هشت هزار هکتار از زمین های کشاورزی را به صورت کامل از بین برده است.

 

علی خادمی افزود: همچنین خشکسالی به 50 درصد کشت دیم شهرستان پلدختر خسارت وارد کرده و پیش‌بینی می‌شود، در روزهای آینده میزان خسارات وارده افزایش یابد.

 

وی از اعزام اکیپ کارشناسان بیمه محصولات کشاورزی برای برآورد میزان دقیق خسارات خشکسالی طی روزهای آینده به مناطق آسیب دیده شهرستان پلدختر خبر داد.

 

یکسال است که هیچ بارش موثری در پلدختر رخ نداده است

 

رئیس منابع آب پلدختر نیز در این جلسه نسبت به بی‌توجهی دستگاه‌های ذی‌ربط برای تأمین اعتبارات جبرانی و خسارات وارده به کشاورزان پلدختر در پی‌خشکسالی انتقاد کرد و از خشک شدن 43 هزار هکتار از زمین های دیم کشاورزی این شهرستان بر اثر خشکسالی خبر داد.

رضا میرزایی با بیان اینکه بر اثر خشکسالی نزدیک به 80 درصد کشت دیم شهرستان پلدختر از بین رفته، گفت: از 16 آبان سال 90 تا کنون، بارش موثری در پلدختر نباریده و حداقل بارندگی در استان لرستان از مهر سال گذشته تا پایان 16 فروردین امسال(سال آبی 91-90) 127 میلی متر بارش مربوط به شهرستان پلدختر بوده است.

 

وی افزود: این میزان بارندگی در مقایسه با مدت زمان مشابه سال آبی گذشته 90-89 که 246 میلی متر بوده معادل 48.5 درصد کاهش یافته و نسبت به دوره بلند مدت که 280 میلی متر بوده 54,6 درصد کاهش نشان می دهد.

 

رئیس اداره منابع آب پلدختر گفت: به علت نبود بارش موثر، کشاورزان از ابتدای آذرماه شروع به آبیاری اراضی آبی خود کرده‌اند که آبیاری زود هنگام زمینهای کشاورزی شهرستان پلدختر موجب افزایش هزینه‌های کشاورزان شده است.

 

خشک شدن تعداد زیادی از چشمه‌ها و سرابهای پلدختر

 

میرزایی به خشک شدن تعداد زیادی از چشمه‌ها و سراب‌های پرآب شهرستان پلدختر اشاره کرد و افزود: نبود انباشت برف به لحاظ اقلیم گرمسیری و تأثیر منفی خشکسالیهای گذشته بر ذخایر آبخوان‌های منطقه، کاهش شدید بارندگی، پراکنش نامتناسب بارش‌ها از نظر زمانی و مکانی موجب خشک شدن تعداد زیادی از چشمه‌ها و سرابهای پرآب شهرستان شده است.

وی به کاهش آبدهی رودخانه کشکان شهرستان پلدختر اشاره کرد و گفت: میزان آب‌دهی این رودخانه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.3 درصد کاهش نشان می‌دهد، که در مقایسه با 43 ساله گذشته 75 درصد کاهش یافته است.

 

میرزایی افزود: آب رودخانه مادیان رود نسبت به مشابه سال گذشته 11 درصد کاهش یافته و در مقایسه با 43 سال گذشته به میزان 78 درصد آب این رودخانه کاهش نشان می دهد.

 

تابستان خشک پلدختر در پیش است؛ مسئولان تدبیری بیندیشند

 

رئیس منابع آب شهرستان پلدختر با بیان اینکه بر اساس میزان اندازه‌گیری از سطح آبهای زیر زمینی سطح آب چاههای این شهرستان در یک دوره ده ساله 9 متر کاهش پیدا کرده، گفت: با توجه به این وضعیت پیش بینی می‌شود، در فصول تابستان و پاییز امسال، بسیاری از نقاط شهرستان که از منابع آب زیرزمینی چشمه‌ها و چاه‌ها جهت کشاورزی و آب آشامیدنی استفاده می‌کنند دچار کم آبی شدیدی شوند.

 

وی از کمبود آب آشامیدنی روستاهای دهستان‌های میانکوه غربی و شرقی و جلوگیر و روستاهای منطقه زیودار شهرستان پلدختر از نظر کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی در فصل تابستان آینده خبر داد.

 

رئیس منابع آب شهرستان پلدختر گفت: این مناطق در فصل تابستان امسال نقاط بحرانی این شهرستان را تشکیل می‌دهند که متأسفانه دستگاههای اجرایی ذی‌ربط در شهرستان تاکنون هیچگونه اقدام عملی برای مستند سازی و ارسال به موقع گزارشات خشکسالی به ستاد حوادث و مبادی ذی‌ربط، در تأمین اعتبارات جبرانی و خسارات وارده به کشاورزان و تأمین آب آشامیدنی نقاط آسیب پذیر انجام نداده اند./س


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.