قرار گرفتن طولانی در معرض ذرات منتقله توسط هوا می‌تواند مشکلات تنفسی، ریوی و احتمالاً بیماری‌های قلبی ایجاد کند.

به گزارش سرويس علمي،‌  پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ مهندس مهدی خدابخشی، کارشناس بهداشت محیط و مسئول آلودگی هوای مرکز بهداشت استان همدان در ارتباط با پدیده گرد و غبار و اثرات آن بر سلامت با بیان اینکه گرد و غبار، کیفیت هوا و عمق دید را کاهش می‌دهد و ممکن است اثرات سوئی بر سلامت انسان داشته باشد، اظهار کرد: پدیده گرد و غبار رویدادی طبیعی است و در بخش‌ها‌یی از جهان که دارای مناطق خشک و بیابانی وسیع هستند ایجاد می‌شود که وجود بیابان‌های وسیع در کشورهای عربستان، عراق، سوریه و ایران نمونه‌هایی از این مناطق هستند.

مهندس مهدی خدابخشی با بیان اینکه دوره‌های خشکسالی طولانی و دخالت‌های غیر اصولی در محیط زیست می‌تواند احتمال بروز این پدیده را افزایش دهد، عنوان کرد: این پدیده کیفیت هوا را کاهش داده و عمق دید را گاهی به حدود 5 متر کاهش می‌دهد و ممکن است اثرات سوء بر سلامت انسان به خصوص افراد دارای مشکلات تنفسی، داشته باشد.

مسئول آلودگی هوای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه ذرات گرد و غبار از نظر اندازه کاملاً متفاوت هستند و از ذرات درشت غیر قابل تنفس تا ریز قابل تنفس طبقه‌بندی می‌شوند، عنوان کرد: ذرات درشت گرد و غبار حداکثر می‌توانند به داخل بینی، دهان و حلق راه پیدا کنند اما ذرات ریز می‌توانند به اعماق بیشتر و نواحی حساس مجرای تنفسی و ریه نفوذ کنند.

وی با بیان اینکه ذرات ریزتر دارای اثرات نسبتاً مهمی بر سلامت انسان هستند، عنوان کرد: بیشتر ذراتی که در پدیده گرد و غبار حضور دارند از نوع درشت یا غیر قابل تنفس هستند و تهدید جدی برای سلامت مردم ایجاد نمی‌کند ولی ممکن است در افرادی که سابقه بیماری‌های تنفسی دارند مانند مبتلایان به آسم و آمفیزم مشکلاتی ایجاد کند.

خدابخشی در ارتباط با تماس با گرد و غبار و اثرات آن بر سلامت نیز گفت: متداول‌ترین نشانه‌هایی که طی یک پدیده گرد و غبار مشاهده می‌شود تحریک چشم‌ها و راه‌های هوایی فوقانی است که معمولاً نوزادان، کودکان، نوجوانان، سالخوردگان، افراد مبتلا به بیمار‌ی‌های تنفسی مانند آسم و برونشیت و آمفیزم و بیماران قلبی، ممکن است آسیب‌پذیری بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: قرار گرفتن این افراد در معرض گرد و غبار ممکن است واکنش‌های حساسیتی و حملات آسم را تشدید کند، مشکلات تنفسی حادی ایجاد کند، در ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی مؤثر باشد و حتی طول عمر را کاهش دهد.

مسئول آلودگی هوای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان متذکر شد: قرار گرفتن طولانی در معرض ذرات منتقله توسط هوا می‌تواند مشکلات تنفسی، ریوی و احتمالاً بیماری‌های قلبی ایجاد کند.

وی در پاسخ به این سؤال که در زمان بروز پدیده گرد و غبار چه باید کرد؟، گفت: انجام چند اقدام احتیاطی نظیر اجتناب از فعالیت خارج از منزل، خودداری از ورزش‌های سنگین به ویژه برای بیماران دارای مشکلات تنفسی و آسم و بسته نگه داشتن درها و پنجره‌ها نیز می‌تواند فرد را از اثرات سوء گرد و غبار حفظ کند.

خدابخشی با بیان اینکه برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی و آب آشامیدنی استفاده از پوشش مناسب برای مواد غذایی آماده مصرف ضروری است، گفت: لازم است مواد غذایی قبل از نگهداری در یخچال از ذرات و گرد و غبار زدوده شوند و برای کاهش تماس با گرد و غبار در محیط زندگی، نظافت روزانه نیز توصیه می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا استفاده از ماسک در زمان بروز گرد و غبار به ما کمک می‌کند؟ عنوان کرد: ماسک‌های کاغذی معمولی و دستمال نمی‌توانند جلوی ورود ذرات ریزگرد و غبار به سیستم تنفسی ما را بگیرند، بنابراین استفاده از آن ها توصیه نمی‌شود./ح

برچسب ها: ریزگرد ، ریه ، مشکل تنفسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار