يك متخصص اعصاب و روان گفت: براي دستيابي به نهايت درمان و مراحل بهبودي كامل بايد به درمان هم زمان جسم و روان توجه نمود .

دكتر ميترا صفا، متخصص اعصاب و روان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه در حوزه درمان بيماران مبتلا به COPD( مشكلات ريوي) درمان همه جانبه نگر مستلزم آن است كه به بيمار نه به عنوان يك بيمار مبتلا به مشكلات ريوي بلكه به عنوان يك  بيمار نگريسته شود كه بدون درمان همه جانبه و همزمان جسم و روان امكان دست يابي به نهايت درمان مطلوب فراهم نمي شود گفت: بررسي وضعيت سوء مصرف و وابستگي به مواد مخدر در ايران نشان مي دهد كه بالاترين ميزان در كشور مربوط به ترياك است .

وي افزود : براي بررسي سوء مصرف مواد در ارتباط با تشديد علائم COPD بيماران از اهم اولويت هاي پژوهشي در اين حيطه مي باشند.

دانشيار دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با اشاره به اينكه مطالعه اي در حوزه بيماران مبتلا به COPD مراجعه كننده به بيمارستان دكتر مسيح دانشوري انجام شده تصريح كرد: اين بيماران با استفاده از كورتيكو استروئيد خوراكي و استفاده از ابزار ، از نظر اطلاعات و نيز شدت الگوي مصرف مواد بر اساس پرسشنامه و مصاحبه توسط روانپزشك بر طبق معيارهاي تشخيصي مورد بررسي قرار گرفتند .

وي ادامه داد: سن متوسط شركت كنندگان در مطالعه 66 تا 77 سال و 90 درصد مذكر و 84 درصد متاهل بوده اند كه از اين تعداد 32 درصد شركت كنندگان روزانه سيگار مصرف مي كردند كه 51 درصد تا 5 دقيقه اول پس از بيداري سيگار خود را روشن مي كردند.

دكتر صفا اظهار كرد: 71 درصد بيماران ترياك را منظم مصرف كرده و 65 درصد از راه تدخين و 35 درصد به صورت خوراكي بوده است كه الگوي مصرف سيگار با تعداد بيماريهاي همراه نسبت معكوس داشت.

اين متخصص اعصاب و روان در پايان با بيان اينكه نتايج مطالعات نشان داد كه درصد بالايي از بيماران با وجود اينكه مبتلا به بيماري ريوي پيشرفته هستند ولي مصرف سيگار و ترياك را دارند خاطرنشان كرد: اين عادت تعداد دفعات نياز به بستري را افزايش داده و بدون ترديد بايد با برنامه ريزي دقيق و همه جانبه درمان بيماري اعتياد و ريه بيماران همزمان پيگيري شود./ح

برچسب ها: جسم ، درمان ، ریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار