یک روانشناس بالینی شیوه زندگی، تربیت و آموزش های خانواده و نقش پدر و مادر در زمان شکل گیری خود درونی فرزندان را عواملی مهم در پرورش عزت نفس دانست.

نکیسا سمرقندی، روانشناس بالینی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: عزت نفس در واقع احساس ارزشمندی و احترام نسبت به خود است و اینکه توانایی ها و لیاقت های خود را چگونه ارزیابی کنیم.

وی عنوان کرد: انسان ها عزت نفس را از دوران کودکی به دست می آورند و والدین،اطرافیان، مدرسه از عوامل تاثیر گذار در شکل گیری آن هستند.

وی ملاک های تشخیص عزت نفس را : احساس ارزشمندی نسبت به خود، تعریفی که فرد از خود دارد، شناخت بالینی عزت نفس را عاملی مهم در موفقیت افراد بیان کرد و افزود: اکثر افراد موفق از قدرت تصمیم گیری و انتخاب بالایی برخودارند که لازمه ی این ویژگی ها داشتن عزت نفس بالا است.

سمرقندی کمرویی و خجالتی بودن ، باورنکردن خود درونی را از نشانه های پایین بودن عزت نفس برشمرد.

این گونه افراد در تصمیم گیری های خود متزلزل هستند، تلاش کمتری برای دستیابی به اهداف خود به عمل می آورند در نتیجه فرصت بروز توانایی های درونی خود را از دست می دهند.

آنان در محیط شغلی خود ریسک پذیر نیستند و این شکست کاری به آن ها لطمات سنگین وارد می کند.

در صورتی که افراد دارای عزت نفس بالا ریسک پذیراند در صورت شکست خوردن آسیب کمتری را متحمل می شوند .

این توانایی به دوران کودکی شخص مرتبط است و اینکه خانواده تا چه حد به فرزندان خود اجازه می دهند تا شکست ر اتجربه بکنند.

سمرقندی روانشناس بالینی برای تقویت عزت نفس توصیه کرد: افراد اهداف کوچکی را برای خود تعیین کنند تا دست یابی برایشان آسان باشد و در نتیجه با رسیدن به این اهداف لیاقت ها و توانمندی های خود را بهتر بشناسند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خانواده ها برای آنکه فرزندانشان عزت نفس بالایی داشته باشند می بایست در سنین چهار و پنج سالگی که مقطع سنی لجبازی کودکان است به آنها اجازه دهند که در امور عادی خود همچون لباس پوشیدن حق انتخاب داشته باشند تا بدین طریق به کودک کمک کنند که خود درونی اش را تقویت و نظر شخصی اش را ارائه دهد./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.