دانشگاه علوم پزشكي آذربايجان غربي نسبت به خطر مصرف قارچ هاي سمي هشدار داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از اروميه ، معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي اين استان با تاكيد خطر استفاده خوراكي از قارچ هاي وحشي گفت : با توجه به فصل رويش قارچ هاي وحشي در طبيعت ، مصرف اين نوع قارچ ها احتمال مسموميت هاي شديد را مي تواند به همراه داشته باشد.
دکتر دليرراد گفت تعداد كمي از قارچ‌ها سمي هستند ولي به دليل شباهت‌هاي ظاهري ، تشخيص قارچ‌هاي سمي از غير سمي امكان‌پذير نيست و به همين سبب ممكن است قارچ‌هاي سمي به ويژه در فصل بهار مورد استفاده خوراكي قرار گرفته و منجر به مسموميت افراد و عوارض جدي و حتي مرگ شود.
وي با اشاره به افزايش نزولات آسماني ، رشد انواع قارچ‌ها در طبيعت و استفاده نا آگاهانه خانواده‌ها از قارچ‌هاي وحشي افزود : استفاده از اين قارچ هاي وحشي سمي معمولا زمينه بروز عوارض شديد جسماني از جمله عوارض كبدي و كليوي حتي مرگ را فراهم مي كند.
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي آذربايجان غربي با تاكيد بر پرهيز خانواده‌ها از مصرف قارچ‌هاي وحشي جمع‌آوري شده از طبيعت و همچنين خريد نکردن قارچ‌هاي فله‌اي از فروشندگان دوره ‌گرد گفت خانواده ها مي توانند از قارچ هاي پرورشي براي تغذيه روزمره خود استفاده كنند .
دکتر دلير راد دل درد ، استفراغ شديد و اسهال را از علايم مهم مسموميت با قارچ هاي وحشي عنوان كرد و گفت : سم موجود در برخي قارچ‌هاي سمي به حرارت نيز مقاوم است و پختن ، آب ‌پز كردن و حتي جوشاندن قارچ اين سموم را از بين نمي برند.
وي با اشاره به اينكه قارچ هاي سمي در بسياري موارد پاد زهر نيز ندارند افزود : خوردن نصف كلاهك قارچ سمي نيز تبعات بسياري را از جمله مرگ به دنبال دارد و مهمترين راه براي مقابله با تبعات آن پرهيز از مصرف اين نوع قارچ ها است./ج1

برچسب ها: ارومیه ، قارج ، سمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.