معاون امور اجتماعی وزارت كشور در نشست خبری هفته بدون دخانیات گفت: دود قلیان 10 برابر غلظت آلودگی هوای تهران است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، 'علیرضا افشار' در نشست خبری هفته بدون دخانیات (چهارم تا دهم خرداد) با اشاره به اینكه این قانون به صورت تدریجی و طی دو مرحله اجرا می شود، افزود: هفته بدون دخانیات آخرین فرصت برای اطلاع رسانی، تذكر و ابلاغ های ممنوعیت عرضه قلیان در اماكن عمومی است.

 وی خاطرنشان كرد عرضه قلیان در تمام رستوران ها، باغچه ها، تالارها و مهمان پذیرها ممنوع خواهد شد.

 معاون امور اجتماعی وزارت كشور تصریح كرد هرچند طبق آیین نامه مصوب دولت طی سال گذشته ، قهوه خانه ها از شمول اماكن عمومی، خارج شده اند اما در مراحل بعدی برای قهوه خانه ها نیز با هماهنگی اصناف، برنامه ریزی های جایگزین داریم.

 افشار گفت: مرحله اول اجرای قانون منع عرضه قلیان در اماكن عمومی از طریق اتحادیه های صنفی اجرا می شود و ضوابط قانونی آن نیز پیش بینی شده است؛ پس از آن نیروی انتظامی برخوردهای لازم را انجام می دهد.

 وی تاكید كرد عزم نظام و اراده ملی این است كه با تخلفاتی كه سلامت را تهدید می كند، مقابله كند.

 معاون امور اجتماعی وزیر كشور اظهار داشت: دود قلیان 10 برابر غلظت آلودگی هوای تهران است بنابراین حالت اضطراری كه برای هوای آلوده به كار برده می شود برای قلیان هم باید از سوی رسانه ها مدنظر قرار گیرد.

 افشار گفت: متاسفانه قبح قلیان هنوز در جامعه روشن نشده است و قلیان از نظر افكار اجتماعی، یك وسیله تفریحی است و خانواده ها مضرات آن را حس نمی كنند.

 وی یادآور شد قانون منع عرضه قلیان در مهر سال 85 ، مصوب شده است بنابراین عرضه قلیان، بطور قانونی، ممنوع است اما تاكنون اجرایی نشده بود كه با برنامه ریزی های جدید این قانون امسال بطور كامل اجرا می شود.

 سازمان های فرهنگی برای اطلاع رسانی درباره دخانیات منتظر بودجه نباشند 

معاون امور اجتماعی وزارت كشور با اشاره به اینكه قلیان یك معضل اجتماعی است كه تمام دستگاه ها باید عواقب سوء رو آوردن به آن را روشن كنند، گفت: اطلاع رسانی دقیق باید در دستوركار سازمان های فرهنگی قرار گیرد اما این سازمان ها برای این كار نباید منتظر اعتبار باشند.

 افشار افزود: اعتبار و بودجه ای كه سازمان های فرهنگی می گیرند برای ارتقای فرهنگ عمومی از جمله اطلاع رسانی درباره مضرات دخانیات، است.

 وی، ادامه داد: كارگروه كاهش اعتیاد در وزارت كشور به كار پیشگیری، درمان و مقابله با مواد مخدر، مواد محرك و دخانیات از جمله سیگار می پردازد و پیشگیری را در اولویت كارهای خود قرار داده است.

 معاون امور اجتماعی وزیر كشور خاطرنشان كرد متاسفانه در گذشته روی پیشگیری، كمتر كار شده است و برای این مساله باید آموزه های فرهنگی از جمله سینماها و نهادهای دینی را فعال كنیم.

افشار با اشاره به لزوم اطلاع رسانی در جامعه، افزود: بطور مثال مردم نباید در مواجهه با مشكلات روحی و استرس ها به دخانیات رو بیاورند و آن را تسكین دهنده فرض كنند بلكه رسانه ها باید راه های جایگزین مقابله با اضطراب را بیش از گذشته، تبلیغ كنند.

 

برچسب ها: قلیان ، قانون ، ممنوعیت ، عرضه ، عمومی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار