مشاور کنگره آمريکا بدنبال امضاي قرارداد شراکت راهبردی میان آمریکا و افغانستان، تصريح كرد آينده اين توافق نامه مبهم است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، "ولید فارس" در گفتگوی زنده با شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی از واشنگتن درباره قرارداد شراکت راهبردی میان آمریکا و افغانستان و ماهیت ماموریت امنیتی نظامیان آمریکایی در افغانستان گفت: هنوز پاسخ مشخصی به این پرسش وجود ندارد و دولت آمریکا نمی تواند آینده را پیش بینی کند و این که طالبان چه عملیاتی را انجام خواهد، این گروه چه ارتباطاتی با القاعده خواهد داشت و میزان توان نیروهای افغانستانی به چه میزان خواهد بود. آنچه که آمریکا می تواند انجام دهد این است که طرحی با دولت افغانستان در عرصه آموزشی و حمایت های تاکتیکی و راهبردی با این کشور داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی می گویند این توافق نامه باعث تشدید اوضاع امنیتی افغانستان خواهد شد چرا که طالبان همچنان به نبرد با نظامیان خارجی ادامه می دهد،افزود: دو تصویر اساسی از افغانستان وجود دارد. طالبان می گوید شکست نخورده پس پیروز است ولی آمریکا و ناتو نیز می گویند به طالبان اجازه بازگشت نخواهند داد.  پیروزی وضع در افغانستان به مواضع جامعه این کشور نیز مرتبط است. در صورتی که بخش هایی از مردم افغانستان به حمایت خود از طالبان ادامه دهند این گروه پیروز می شود و در صورتی که حمایت خود را به دلایل سیاسی و اقتصادی از این گروه قطع کنند، طالبان شکست خورده و طرح مشترک آمریکا و افغانستان پیروز خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نباید نیروهای آمریکایی پس از 2014 پایگاه هایی در افغانستان داشته باشند، چرا این مساله در توافق نامه کنونی مشخص نشده است، تصریح کرد: پرسش اصلی ماهیت آینده این توافق نامه است. دو مساله در شراکت نظامی آمریکا با متحدان این کشور مطرح است. نخست این که دولت فعلی و بعدی افغانستان به مانند کنونی با حملات طالبان و القاعده روبرو باشد. اگر وضع چنین باشد این توافق نامه از دولت این کشور حمایت خواهد کرد. از سوی دیگر اگر نوعی آشتی سیاسی رخ دهد و طالبان از اقدام نظامی عقب نشینی کند، موضوع این توافق نامه حمایت از مرزهای افغانستان خواهد بود. بنابراین توافق نامه آینده از دقت بیشتری درباره مشخص کردن هدف راهبردی بلندمدت میان آمریکا و افغانستان برخوردار خواهد بود.

"ولید فارس" درباره ماهیت مصونیت به نظامیان آمریکایی در افغانستان تصریح کرد: درباره این مساله بحث و جدل های شدیدی در واشنگتن مطرح بود. باید این مساله به صورت دوجانبه میان واشنگتن و کابل گفتگو شود. افغانستان باید حاکمیت مطلوب به هیئت های نظامی آمریکا در افغانستان بدهد تا در صورتی که مسائلی را مرتکب شدند از حمایت قانونی برخوردار باشند.
برچسب ها: ولید ، فارس ، کنگره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار