در همایش پیشگیری از اعتیاد که صبح امروز به مناسبت هفته بدون دخانیات در یزد برگزار شد، مطرح شد: بررسی ها نشان داده است، بیش از 75 درصد از افراد سیگاری پدر سیگاری داشتند.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، کارشناس مسئول آموزش سلامت مرکز بهداشت شهرستان یزد گفت: با استعمال سیگار 4 هزار ماده شیمیایی و 60 ماده سرطان زا وارد بدن می شود.
دکتر نقی تقوایی ضمن اشاره به عوارض استعال سیگار و قلیان بر سلامتی اظهار داشت: میزان اعتیاد به سیگار از میزان اعتیاد به هروئین بیشتر است.
وی با تاکید بر افزایش آگاهی جوانان در خصوص مضرات سیگار برسلامتی ادامه داد: نتایج بررسی ها در یزد نشان می دهد، 27 تا23 درصد از مردان بالای 15 سال یزدی سیگاری اند.
دکتر تقوایی افزود: همچنین در این بررسی که بر روی 2 هزار نفر انجام شد نشان داد، 1 تا 5/0 درصد زنان یزدی قلیان می کشند.
کارشناس مسئول آموزش سلامت مرکز بهداشت شهرستان یزد ضمن اشاره به مضرات سیگار، تصریح کرد: با سیگار کشیدن 4 هزار ماده شیمیایی و 60 ماده سرطان زا وارد بدن می شود.
وی با بیان این که بیماری "برگر" ممکن است فرد سیگاری را مبتلا سازد خاطرنشان كرد: اولین علامت این بیماری خواب رفتگی دست و پا است.
تقوایی افزود:  در این بیماری عروق بدن در اثر غلیظ شدن خون در نتیجه استعمال سیگار تنگ می شود و قطع عضو تنها راه درمان آن است.
وی با اشاره به مضرات قلیان متذکر شد: هروعده قلیان کامل معادل استعمال  80 نخ سیگار است.
 مسئول کانون بسیج  جامعه پزشکی  و کارشناس مسئول آموزش سلامت مرکز بهداشت شهرستان یزد در پایان بیان داشت: سوزش نوک انگشتان دست، سرطان حنجره، سرطان لب، سرطان بینی را از دیگر عوارض استعمال سیگار برشمرد./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار