اهميت صعود تيم ملي واليبال كشورمان به مسابقات المپيك 2012 بر هيچ شخصي پوشيده نيست و در اين ميان نه تنها اهالي خانواده واليبال بلکه تمامي فعالان ورزشي به عنوان چراغ رشته هاي توپي براي صعود است.

حسينعلي مهرانپور در گفتگو با خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران افزود: به نظر من گذشته ، حال و آينده واليبال مكمل يكديگر هستند و نمي توان بدون داشتن يك گذشته روشن و موفق حال و آينده كاملي را پيش رو داشت آينده واليبال كشورمان با روند رو به رشدي كه در پيش دارد روشن ديده  مي شود ايران به واقع مي تواند جزو هشت تيم برتر واليبال جهان باشد.

اين موضوع فقط تفكر من نيست بلكه ديدگاه مربيان و مديران ورزشي كشورهاي ريشه دار در واليبال دنياست.

وي تصريح كرد: شاهد بوديم كه كشورهاي صاحب نام از تيم ملي واليبال ايران دعوت يا تقاضاي آمدن به كشورمان براي انجام بازي تداركاتي داشتند در صورتي كه در روزگار گذشته اگر به هر دليلي و يا براي سالن قرعه كشي انجام شده مجبور به بازي در مقابل ايران مي شدند.

اين ديدارها براي آن ها حالت تفريح داشت تا مسابقه و از طرفي بازيكنان ما نيز روحيه جنگندگي خود را در مقابل اسم ، شهرت و قدرت آن ها از دست مي دادند ( به عنوان مثال در مسابقات جايزه بزرگ ژاپن كه حدود 16 سال پيش برگزار شد ) در ديدار مقابل تيم ملي كوبا بازيكنان براي فرار از رويارويي با حريف، خود را به مسموميت مي زدند.

وي خاطرنشان كرد: اما واليبال ايران در حال حاضر قدرت خود را به رخ جهانيان كشانده به خصوص در مسابقات جهاني ژاپن 2011 و با شكست تيم هاي صاحب نام جهان حال ببينيم كه چه مدت زمان لازم است تا تيمي به اين حد قدرت برسد؟ تنها پاسخ به اين سوال اين خواهد بود كه واليبال كشورمان سال هاست كه سير تكاملي خود را آغاز كرده و از سه سال قبل از حضور مربي بزرگ و صاحب نامي چون ولاسكو بازده كاري اين رشته خوب بود.

مهرانپور تصريح كرد: بيش از حضور ولاسكو تيم ملي واليبال ايران در كارنامه خود كسب قهرماني 2 دوره از مسابقات كاپ آسيا ، نايب قهرماني در پيكارهاي قهرماني قاره آسيا در فيليپين، نايب قهرماني در بازي هاي آسيايي 2010 گوانگجو، انجام بازي هاي قابل قبول در رقابت هاي جايزه بزرگ ژاپن در سال 2010  به ثبت رسانده بود.

كارشناس واليبال گفت: اگر به گذشته برگرديم واليبال ايران پيكان رشد را از زماني شروع كرد كه در نخستين دوره مسابقات نوجوانان جهان در سال 1990 مقام چهارم را به دست آورد این امر انگیزه ای برای گرایش بازیکنان، باشگاه ها و مدیران به سمت والیبال بود.

اکثر این بازیکنان کسانی بودند که برای اخذ مجوز شرکت در قهرمانی جوانان جهان آرژانتین در مسابقات انتخابی تایلند مقام اول را کسب کردند و برای نخستین بار در پیکارهای قهرمانی جهان در سال 1993 شرکت کردند، پس چنین می شود نتیجه گرفت که راه قهرمانی را یک شبه نمی شود پیمود و راه درازی را برای رسیدن به این موقعیت در سطح بالا بدست آورد.

مدیر فنی اسبق تیم ملی والیبال در ادامه به خبرنگار ما اظهار داشت: ابزار کار اعم از مدیریت فدراسیون، کادرفنی، والیبالیست های مستعد و با انگیزه، امکانات عالی، تدارکاتی خوب و بازیهای تدارکاتی مناسب لازمه کار موفق است. در حال حاضر توانایی والیبال ایران در حد کشورهای پیشرفته دنیاست یا بهتر بگویم ملی پوشان ایرانی توانایی اجرای والیبال روز دنیا را دارند.

مهرانپور گفت: در این راه علاوه بر مربیان خوب کشورمان که زحمات ساختن بازیکنان را بر عهده داشته و نقش انکار ناپذیری در این زمینه داشته اند باید زحمات کادر فنی قبلی تیم ملی را که  موفق عمل کردند را در نظر داشت من به این اعتقاد رسیده ام که نمی توان نقش "زوران گائیچ" را در مورد آموزش و اجرای تکنیک و تاکتیک های پیشرفته دنیا و ولاسکو را علاوه بر اشراف در مسائل فنی در هدایت تیم در زمان مسابقه و توجه خاص به مسائل روانی والیبالیست ها را نادیده گرفت. به امید روزی که تیم ملی والیبال ایران بتواند مقام های قابل قبولی را در والیبال جهان کسب کند.

کارشناس والیبال در ادامه اظهار داشت: مجموعه فدراسیون والیبال برای المپیکی شدن تمام امکانات را که سرمربی تیم ملی تقاضا کرده بود را در اختیارش قرار گذاشتند، قرار دادن سالن اختصاصی به طور تمام وقت و اعزام ملی پوشان به کشورهای مختلف و صاحب نام اروپایی به منظور انجام بازیهای تدارکاتی از مهم ترین این اقدامات است.

مهرانپور تصریح کرد: به عنوان فردی که سال ها با والیبال در سطح ملی کار کرده ام به کسانی که به نوعی با این رشته در ارتباط هستند این توصیه را می کنم که در شرایط کنونی همه باید با تفکرات سرمربی تیم ملی هماهنگ باشند و ایجاد حاشیه به هر طریقی فقط والیبال را از مقصد اصلی خود که همان المپیک لندن است دور می کند.

رفع حاشیه برای اعضای کادر فنی چون افرادی با تجربه و به اصطلاح عامیانه آی دیده هستند کار راحتی است اما روی بازیکنان ملی پوش جوان کشورمان تاثیر منفی و جبران ناپذیری خواهد گذاشت.

وی در پايان گفت: باید برای المپیکی شدن همه با هم یکدل و هم فکر باشیم./مح

برچسب ها: والیبال ، ایران ، صعود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار