مدیر پژوهش و باستان شناسی اداره كل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مركزی گفت: یكصد هزار سنگ نگاره ( حكاكی بر روی سنگ ) از دوران پیش از تاریخ و اسلامی در این استان كشف و شناسایی شده است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک؛شراهی افزود: تاكنون در حدود یكصد منطقه جغرافیایی با آثار سنگ نگاره در استان مركزی شناسایی شده كه بیانگر قدمت فرهنگی و هویت تمدنی آن است.

وی گفت : قدیمی ترین سنگ نگاره های كشف شده در استان مركزی مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد است و در آثار و مستندات موجود سنگ نگاره هایی از دوران ساسانی، اشكانی و دوره اسلامی نیز در این استان وجود دارد.

مدیرپژوهش و باستان شناسی اداره كل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مركزی افزود : بیشترین سنگ نگاره های استان مركزی بر پیكره كوه ها و صخره های شهرستان خمین حك شده و پس از آن به ترتیب شهرستان های كمیجان، اراك ، شازند و تفرش كانون سنگ نگاره های این استان را تشكیل می دهند.

شراهی گفت : با توجه به قابلیت های منحصر به فرد باستان شناسی استان ، نخستین همایش سنگ نگاره ها با عنوان "كهن میراث حك شده بشر" در استان مركزی در دهم خردادماه جاری در اراك برگزار می شود.

وی افزود : این همایش با هدف معرفی آثار سنگ نگاره استان مركزی به عنوان گنجینه غنی فرهنگی و میراث باستانی با حضور مسوولان اجرایی، دانشگاهی و پژوهشگران و باستان شناسان در تالار امیركبیر دانشگاه آزاد اراك برگزار می شود.

شراهی گفت : در حاشیه این همایش، نمایشگاه عكسی از سنگ نگاره های استان مركزی با 20 اثر نفیس از آثار حكاكی سنگی برپا می شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.