یک درصد افزایش ضریب ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز کشور در طول برنامه پنجم بیش از 758 میلیارد دلار درآمد خالص عاید کشور می کند که 10 برابر سرمایه گذاری لازم برای آن است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، احمد قلعه بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: امروز (دوشنبه 8 خرداد) در آیین آغاز به کار کنسرسیوم دانشگاهی ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز کشور تاکید کرد: طبق ماده 130 قانون پنجم توسعه اقتصادي به منظور افزايش ضريب بازيافت مخازن كشور به ميزان يك درصد انجام مي شود و هيدروكربوري را با رعايت اصول و مقررات و اولويت بندي به انجام برساند.

معاون وزير نفت تصريح كرد: این درآمد برای کشور در حالی به دست می آید که برای اجرای برنامه های افزایش برداشت از مخازن نفت و گاز در طول برنامه پنجم به حدود 75 میلیارد و 94ميليون دلار سرمایه گذاری نیاز است.

وی به برنامه کشورهای همسایه برای آغاز پروژه های ازدیاد برداشت اشاره کرد و گفت: برای مثال عربستان سعودی با یک شرکت چینی توافقنامه ای را امضا کرده اند که در آن راه اندازی مرکز تحقیقاتی برای مباحث مربوط به ازدیاد برداشت پیش بینی شده است.

معاون وزیر نفت افزود: ما نیز باید با تلاش و اعتماد به دانشگاه ها از ظرفیت های این مراکز تولید علم و فناوری بهره بگیریم.

قلعه بانی درباره رقم کنونی ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز در کشور گفت: هم اکنون این رقم در میدان های نفتی دریایی 18.6 درصد و در میدان های نفتی خشکی 26.97 است که به متوسط آنها رقم 25.42 درصد است.

قلعه بانی با تاكيد براينكه در میدان های دریایی گازی رقم ازدیاد برداشت 77.49 درصد و در میدان های خشکی 65.22 درصد است افزود: در بحث ازدیاد برداشت طرح های پژوهشی باید بخشی از کار و کاربردی باشد تا در نهایت علاوه بر پوشش نیازهای صنعت به تربیت پژوهشگران نیز بینجامد.

وي خاطر نشان كرد: کنسرسیوم دانشگاهی ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز کشور متشکل از شش دانشگاه برتر (صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، سهند تبریز، شیراز، تهران و صنعت نفت) در این زمینه به همت معاونت های پژوهش و فناوری وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران شکل گرفته است و امروز با حضور وزیران نفت و علوم به طور رسمی کار خود را شروع مي كند./س

برچسب ها: ملی نفت ، کنسرسیوم ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار