مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری سیستان ‌و بلوچستان گفت: پس از اتمام مرمت ارگ محمدحسین خان نارویی در زهک، به عنوان موزه فرش سیستان از آن استفاده می‌شود.

 به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران زاهدان، حسنعلی شهرکی اظهار داشت: فصل پنجم از مرمت ارگ محمدحسین خان نارویی واقع در شهرستان زهک، در حال انجام است.

.وی افزود: این اثر در قلعه نو، روستای نمونه هدف گردشگری در پنج کیلومتری جاده زهک به زاهدان واقع شده و به شماره 7255 مورخ 12/11/1385 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری سیستان ‌و بلوچستان ادامه داد: در این مرحله از مرمت، استحکام بخشی جرزهای آسیب دیده، اجرای گنبد و طاق و قوس، آواربرداری و سنگ فرش مجموعه انجام می‌شود.

شهرکی بیان داشت: مصالح به کار رفته در بنا، عمدتاً آجر و خشت با ملات گل است.وی گفت: این ارگ دارای تزیینات آجر کاری ساده با پلان دو طبقه و در طبقه دوم، دارای حیاط مرکزی است که از جمله شاخصه‌های آن به شمار می‌رود.
مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری سیستان ‌و بلوچستان افزود: ارگ محمدحسین خان متعلق به دوره پهلوی اول است.
شهرکی یادآور شد: در دور دوم سفر هیئت دولت به استان، مبلغ 600 میلیون ریال از محل مصوبات سفر بابت تملک بنا هزینه شد.
وی بیان کرد: از سال 85 تاکنون مبلغ 4 میلیارد و 360 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی و ملی برای مرمت بنا اختصاص داده شد که مبلغ یک میلیارد و 150 میلیون ریال برای این فصل در نظر گرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری سیستان ‌و بلوچستان گفت: مرمت اثر مذکور تا اواخر تیرماه امسال ادامه دارد و پس از اتمام، به عنوان موزه فرش سیستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

برچسب ها: ارگ ، محمد حسین خان ، زهک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.