رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: به صورت تقریبی هر سال ۲ هزار میلیارد تومان مصرف دخانیات در كشور داريم كه نزدیک به ۲ برابر این میزان را باید در شبکه بهداشتی سرمایه‌گذاری کنیم.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دكتر کاظم ندافی در همایش روز جهانی مبارزه با دخانیات به چالش‌های مبارزه با مصرف دخانیات اشاره کرد و گفت:‌ برای این که بتوانیم یک پشتوانه حقوقی در این راه فراهم کنیم قانون و آیین‌نامه‌ای برای جلوگیری از مصرف دخانیات تصویب شد ولی در عین حال تمام سازمان‌هایی که به نوعی در کنترل دخانیات نقش دارند باید به یک اشتراک برسند.

وي تصریح کرد: کارهایی از قبیل نصب برچسب هشدار بهداشتی بر روی پاکت مواد دخانی از جمله موارد مثبتی است که در 40 کشور جهان انجام شده و نتيجه مثبت داشته است. این تصاویر هشداردهنده بر روی مواد دخانی باید از 50 درصد به 70 درصد سطح پاکت افزایش یابد چرا که مردم معتقدند نصب تصاویر هشداردهنده بر روی مواد دخانی به کاهش مصرف آن کمک می‌کند.

رييس مركز سلامت محيط و كار نقش صدا و سیما و رسانه ها را در ترویج فرهنگ مصرف مواد دخانی مؤثر عنوان كرد و ابراز داشت:  گاهی در فیلم‌های آرشیوی که از صدا و سیما پخش می‌شود شاهد استعمال دخانیات بازیگران مختلف هستیم که ما فوراً این موارد را پیگیری می‌کنیم ولی باید هوشیار بود که فیلم‌هایی که مجوز پخش می‌گیرند باید عاری از این مشکل باشند و ترویج مصرف دخانیات نشود.

وی با اشاره به عوارض اقتصادی مصرف دخانیات گفت: آسيبي كه دخانيات از نظر اقتصادي به نظام سلامت مي زند معادل وجهي است که امسال مجلس برای اهداف مهم نظام سلامت مانند پزشک خانواده و تقویت نیازهای روزانه مردم در نظر گرفته و اگر الان برای عوارض مصرف دخانیات بودجه‌ای را کنار نگذاریم روزی می‌رسد که هزینه‌ها انباشته شده و مشکلات سر باز خواهد کرد./عط
برچسب ها: دخانی ، پزشک ، فرهنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.