نايب رييس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: از آنجایی که قشر کم درآمد بیشترین مصرف دخانیات را دارند افزایش قیمت سيگار می‌تواند در کاهش مصرف سیگار مؤثر باشد.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران وب دا، دكتر انوشیروان محسنی بندپی در همايش روز جهاني بدون دخانيات یکی از عوامل اصلی تهدیدکننده سلامت را مصرف مواد دخانی عنوان كرد و گفت: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت مهمترين و اصلی‌ترین راهکار پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر کاهش مصرف دخانیات است.

وی افزود: با توجه به اين كه سن اميد به زندگي در كشور روبه افزايش است و همچنين با موقعیت جغرافیایی کشورمان، کمپانی‌های تولیدکننده مواد دخانی در دنیا جایگاه ویژه‌ای را برای افزایش مصرف سیگار در ایران در نظر گرفتند به طوری که در سال 80 میزان مصرف سیگار در کشور 49 میلیارد نخ بود که این رقم در سال 87 به 60 میلیارد نخ رسید.

دكتر محسنی‌ بندپی با تأكيد بر اين كه هیچ رابطه مستقیمی بین افزایش قیمت سیگار و قاچاق آن وجود ندارد، گفت: مبارزه با قاچاق دخانیات شیوه‌های خاص خود را می‌طلبد كه استفاده از سیگارهای هولوگرام‌دار، استفاده از سریال‌های شماره‌دار روی سیگار و علامت‌های مخصوص در بسته‌بندی‌های سیگار از جمله اين شيوه ها است.

وي ادامه داد: ‌بايد طبق قانون سالانه افزایش 10 درصدی مالیات را برای مواد دخانی داشته باشیم چرا که بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که درآمد کمتری دارند و به دنبال مصرف سیگار هستند کمتر سیگار می‌خرند./عط
برچسب ها: سیگار ، قاچاق ، دخانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار