با توجه به توسعه علوم در کشور، هم اکنون امکان پیش بینی 96 ساعته موج امکان پذیر است.

مظاهری، رئیس پژوهشکده مهندسی و فن آوری دریایی در گفتگو با خبرنگار دانش باشگاه خبرنگاران گفت: پیش بینی امواج هر گونه فعالیتی در دریا نیازمند پیش بینی موج است که در این میان مرکز پیش بینی،‌ امکان پیش بینی امواج در دریای خزر را آغاز کرده که پیش بینی باد و پیش بینی موج از آن جمله است.

وی افزود: ما خوشبختانه سایت پیش بینی موج را راه اندازی کرده ایم که در 96 ساعته بعد پیش بینی موج را در حوزه های آبی دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان را داشته است که این اطلاعات شامل ارتفاع موج، جهت موج و پریود موج بوده است.

مظاهری تصریح کرد: برای شناخت دریاها نیازمند شناخت و اطلس امواج هستیم که البته موسسه با توجه به نیاز خود این پروژه را نیز گسترش می دهد.

وی اظهار داشت: در بحث پیش بینی باد اطلاعات باد بر اساس مترولوژی موسسه ملی اقیانوس شناسی در حدود 0/1 درجه در 0/1 درجه را می تواند به طور دقیق اندازه گیری کند.

مظاهری اظهار داشت: خروجی اطلاعات این مبحث شامل نصب دستگاه wtr در سکوی بلال در منطقه لاوان است که امکان برداشت تغییرات سطح آب را می دهد که در سال قبل توانستیم این دستگاه را نصب کنیم البته این دستگاه به صورت کاملا بومی سازی آماده شده است.

*نصب سکوی بلال در عمق خلیج فارس

مظاهری در ادامه گفت: مختصات نصب سکوی بلال در منطقه لاول در 26 درجه و 18/618 دقیقه شمالی، 52 درجه و 32/768 دقیقه شرقی و عمق آب در محل نصب برابر با 60 متر بوده است که برای اولین بار در عمق عمیق خلیج فارس نصب شده است.

وی در خصوص ناوگان تحقیقاتی گفت: ناوگان تحقیقاتی شامل ناوگان سطحی و ناوگان زیر سطحی است که در بخش ناوگان زیر سطحی زیر دریایی تر و گلایدر زیر سطحی شامل آن است.

مظاهری در خصوص اهداف استفاده از auv ها گفت: تهیه تصویر از بستر دریا، رهگیری خطوط لوله، سنجش ph آب اقیانوس ها، شناسایی کانسارهای گوگرد و اندازه گیری میزان شوری آب ها از جمله اهداف استفاده از auv ها به شمار می آید.

وی خاطر نشان کرد: سرعت مناسب در اعماق و ساخت های طولانی دریافت اطلاعات مورد نیاز،‌استفاده از نیروی انسانی کمتر و کاهش زمان و هزینه ها در انجام عملیات در مقایسه با روش های دیگر از جمله مزایای استفاده از auv ها است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ایرانا
۱۱:۱۶ ۱۴ خرداد ۱۳۹۱
آدرس سایتش پس کجاست
آخرین اخبار