رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي از طراحي سايت گردشگري عشايري روستاي «اسكانلو» و« مفروض لو» در راستاي معرفي منطقه و اراضي زيباي اين روستاهاي عشايري و جذب گردشگر خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبريز، تراب محمدي با اشاره به جاذبه هاي طبيعي و زيباي روستاي اسكانلو گفت: اين سايت با هدف معرفي آيين ها و بازي هاي عشايري طراحي می شود .

وي تشريح كرد: در بخش هاي مختلف اين سايت سنت هاي مشترك تمامي عشاير ايران به نمايش گذاشته می شود تا به صورت مقايسه اي تفاوت ها و ويژگي هاي عشاير آذربايجان شرقي و منطقه ارسباران با ساير مناطق و استان ها شناخته شود.

محمدي ادامه داد: در اين سايت چگونگي چادر نشيني عشاير اقوام مختلف ايران و تفاوت هاي آنها، بازي هاي عشايري و فرآورده هاي دامي، آيين و سنت ها به نمايش گذاشته مي شود.

دبير ستاد دائمي تسهيلات سفر استان طبيعت اراضي دو روستاي عشايري« اسكانلو »و «مفروض لو» را بكر و زيبا توصيف كرد و گفت: روستاي اسكانلو در شهرستان خدا آفرين واقع شده و در زمره روستاهاي هدف گردشگري در سفر اول رياست جمهوري در استان به تصويب رسيده است. محمدي با تشريح موقعيت روستاي هدف گردشگري« اسكانلو» يادآور شد: اين روستا از نظر طبيعي و به لحاظ داشتن آبهاي معدني و مناظر زيباي حاشيه رودخانه ارس به عنوان يك منطقه مناسب براي طبيعت گردي حائز اهميت بوده و در محدوده ذخيره گاه زيستكره ارسباران واقع شده است.

وي با بيان اينكه« اسكانلو» از ديرباز منطقه عبور عشاير بوده كه با گذشت زمان عشاير در اين روستا اسكان گزيدند، گفت: اسكانلو جزو معدود روستاهايي است كه داراي طبيعت متنوعي بوده و سه چشم انداز مختلف چشمه، كوه و جنگل هاي زيباي ارسباران را در كنار يكديگر دارد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان همچنين به تنوع گونه هاي گياهي و جانوري اين منطقه اشاره كرد و اظهار داشت: اراضي اين روستا به لحاظ همجواري با منطقه ارسباران و رودخانه ارس پوشش گياهي متنوع و گونه هاي مختلف جانوري دارد.

محمدي روستاي اسكانلو را به لحاظ گذر ارتباطي حائز اهميت دانست و گفت: اين روستا از نظر موقعيت جغرافيايي، گردشگري و جاذبه هاي طبيعي به دليل اينكه در حاشيه رودخانه ارس واقع شده همواره مورد توجه خاص بوده و به عنوان محل و گذر ارتباطي مهم و سه راهي حاشيه رودخانه ارس با منطقه ارسباران و استان اردبيل جايگاه وي‍‍‍ژه اي دارد.

وي يادآور شد: روستاي اسكانلو در گذشته محل گذر كاروان ها بوده و به دليل خدماتي كه براي كاروان هاي مختلف ارائه مي داد مورد توجه خاصي بود.

محمدي همچنين با اشاره به جذب سرمايه گذاران بخش خصوصي در 15 روستاي هدف گردشگري استان اظهار داشت: زمينه هاي سرمايه گذاري در روستاي اسكانلو نيز با توجه به وجود جاذبه هاي طبيعي، موقعيت منطقه و همجواري با ارسباران و رودخانه ارس، احصا شده و احداث زير ساخت ها در آن در حال انجام است.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان با بيان اينكه جايگاه روستاي اسكانلو از نظر سرمايه گذاري در منطقه شمال استان و طرح تفضيلي مشخص شده است، اعلام كرد: زير ساختهاي سرمايه گذاري در روستاي هدف گردشگري اسكانلو در حال آماده سازي هستند.

تراب محمدي همچنين به برنامه هاي پيش بيني شده سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اشاره كرد و افزود: ايجاد مجتمع هاي بين راهي و كمپ هاي گردشگري با هدف بازگشت سرمايه در راستاي جذب سرمايه گذاران با مشاركت سازمان حفاظت محيط زيست از برنامه هاي پيش بيني شده در اين منطقه به شمار مي رود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.