دهلي نو تاکيد کرد اجازه نمي دهد تحريمهاي يک جانبه آمريکا و اتحاديه اروپا عليه ايران به مبادلات تجاري هند با اين کشور لطمه بزند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني راشاتودي ؛ با وجود فشارهاي آمريکا بر هند به منظور قطع خريد نفت از ايران، دهلي نو همچنان بر ادامه روابط تجاري با ايران تاکيد دارد.

ديپانکار بانرجي ژنرال بازنشسته و کارشناس موسسه مطالعات صلح و جنگ گفت : هند به شدت به نفت ايران وابسته است. هند 70 ، 80 و حتي در مواقعي تا 90 درصد از نفت مورد نياز خود را از ايران وارد مي کند. ايران منبع بسيار مناسبي براي تامين نيازهاي هند براي انرژي است.
بسياري بر اين باورند تحريمها عليه ايران بدون همراهي هند فايده اي ندارد زيرا هند بزرگترين مشتري نفت ايران است. بنابراين آمريکا به شدت به همکاري هند براي تاثيرگذاري تحريمها عليه ايران نياز دارد. اخيرا هيلاري کلينتون در سفري دوره اي به آسيا به هند نيز سفر کرد. او در اين سفر بسيار تلاش کرد تا راهکار کشورش را براي منزوي کردن ايران به خورد هنديها بدهد اما موفقيت چنداني بدست نياورد.

 رهبران هندي ها تاکيد کرده اند به فشارهاي آمريکا تسليم نمي شوند. گرچه هند اندکي از واردات نفت ايران کم کرده است اما تصريح کرده است هرگز خريد نفت از ايران را به طور کامل قطع نخواهد کرد. هند که رشد اقتصادي بالايي دارد، براي حفظ اين رشد نياز به منابع فراوان انرژي دارد و به همين علت ايران شريک مهمي براي هند است و اين شراکت در آينده گسترش بيشتري پيدا مي کند. هم اکنون هند سرگرم مذاکره با چهارده کشور ديگر  است تا از سيستم حمل و نقل و بنادر ايران براي اتصال با اروپا و آسياي مرکزي استفاده کند تا زمان و هزينه حمل و نقل کالا به نصف کاهش پيدا کند.

رانجيت سينگ کالها سفير سابق هند در عراق گفت : اگر هند بخواهد هرگونه رابطه اي بويژه در زمينه تجارت و اقتصاد با کشورها آسياي مرکزي داشته باشد، ايران بهترين راه آن است.  ما حتي در احداث شبکه جاده اي و ريلي در ايران براي اتصال بنادر ايران به يکديگر و به آسياي مرکزي همکاري زيادي با اين کشور داشته ايم.

بانرجي خاطرنشان ساخت :  به نفع همه ماست که مطمئن شويم افغانستان به راحتي با استفاده از ابزارهاي ارتباطي با بقيه جهان مرتبط است و کسي آن را مختل نمي کند، بعلاوه ما بايد مطمئن شويم که افغانستان توانايي لازم را براي صادرات منابع خود و کسب درآمد دارد.
هندي ها معتقدند که منزوي کردن ايران بي فايده است و زمان آن رسيده است که آمريکا از اين موضع خود عقب نشيني کند.

رانجيت کالها گفت : ما سعي مي کنيم آمريکايي ها را متقاعده کنيم که ديدي وسيعتر به منطقه داشته باشند زيرا با اين تحريمها نه فقط هند بلکه خود آمريکا و اروپا نيز لطمه خواهند ديد از اين رو ما اميدواريم آمريکا عاقلانه تر عمل کند و نتيجه اي مسالمت آميز حاصل شد.
.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار