نگاهی اجمالی به زندگی امام خمینی ( ره )

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  اراک امام خمینی ( ره ) در سال 1320 قمری در خمین متولد گردید . پدر ایشان آیت الله سید مصطفی پس از مراجعت از تحصیلات نجف پیشوایی اهالی خمین را عهده دار بود که در 47 سالگی به وسیله ی اشرار به قتل رسید . سید روح الله خمینی زمانی پدرش را از دست داد که بیش از 5 ماه نداشت و ماد ر و عمه ی خود را د ر16 سالگی از دست داد .امام خط خوش را نزد حمزه ی محلاتی تعلیم دید و تحصیلات مقدماتی را نزد برادربزرگ آموزش یافت و آنگاه به حوزه ی علمیه اصفهان رفت ولی پس از چندی حضور آیت الله حائری یزدی در اراک ایشان را به آن سوی جذب کرد و وقتی در سال 1340 قمری حوزه ی علمیه شهر اراک به قم انتقال یافت امام طلبه ی جوانی بود که درمدرسه ی دارالشفا ی قم مسکن گزید و تا اعلی درجه ی اجتها د تحصیلات خود را با دقت تمام به پایان برد و در زمره ی مبرزین از مجتهدین درآمد ، امام خمینی علاوه بر مقام ممتازی که در فقاهت یافت، درعلوم دیگر مثل فلسفه و حکمت و عرفان مهارت پیدا کرد .

امتیاز چشمگیر امام در این مرحله تهذیب نفس و خود سازی با تمام مفاهیم عالی آن است . ایشان تحصیل علم را با فضائل انسانی و درجات روحانی به هم آمیخت و در این راه گامهای موثری برداشت . مقام و منزلتی را که امام دربین طلاب و فضلای حوزه قم پیدا کرد قبل از اینکه ناشی از موقعیت علمی او باشد از جاذبه ها ی معنوی ایشان سرچشمه می گرفت .

تخصص امام خمینی در علوم عقلیه او را پاسخ گوی اشکالات و شبهات عقلی نسبت به اسلام در حوزه ی علمیه قم قراردارد و کتاب (کشف الاسرار) او در رداشکالات و شبهات عقلی و یکی از نوشته های سفسطه آمیز ، این جهت را نمایان ساخت و به همین دلیل بود که جمعی زیادی از فضلا در تکمیل علوم عقلیه او را استاد منحصر یافتند . جلسات درس اخلاق امام مشتاقان عمومی از طبقات مختلف داشت تا آنجا که هفته ای دو جلسه پنجشنبه و جمعه علاقمندان زیادی را از اطراف به مدرسه ی فیضیه کشاند و وقتی که پلیس دوران 20 ساله رضا شاه درصد تعطیل آن برآمد و آن را خلاف مصلحت رژیم تشخیص داد امام فرمودند ( من موظف هستم بهر نحوی که هست ، این جلسه را برگزار نمایم پلیس شخصا بیاید و از انعقاد آن جلوگیری بعمل آورد .)

امام خمینی تدریس خارج فقه و اصول را از سال 1364 قمری یعنی در سن 46 سالگی آغاز نمود و درواقع مرکزی برای پرورش مجتهدین متبحر مهیا گردید و بزرگترین کرسی تدریس علوم اسلامی عملا به ایشان اختصاص یافت و شاگردانی چون استاد شهید مطهری پیدا کرد که از یاد آوری نام امام قلبش می لرزید .

امام در کتاب کشف الاسرار می نویسد ( گاهی واجب می شود جنگ برای دفاع بدون وجود امام معصوم و منصوب از جانب او مثل آنکه انسان بین گروهی باشد که دشمن بر آنها حمله را اسیر کند ومال آنها را بگیرد و در تمام این صورتها واجب است که مردم از جان و مال خود دفاع کنند و با اجانب جنگ کنند .

وقتی که ما شخصیت امام را مورد بررسی قرار می دهیم مشاهد ه می کنیم که ایشان در حقیقت تبلور علمای شیعه بود و این امر نه تنها به خاطر نفوذ و قدرت فوق تصور کامل ، جامع و وسیع در امور سیاسی و اجتماعی است بلکه همچنین با توجه به بعد علمی خالص و ناب ایشان هم بوده است .

وقتی راجع به ویژگی ها و اوصاف امام صحبت می کنیم در واقع متوجه می شویم که امام ، یک انسان ایده آل ، با همه ی صفات و ویژگی های حسنه بود . ترکیبی از توانایی های خداداده ای روحی ، سیاسی ، فکری و اخلاقی و جهان بینی اسلامی که با تمام ظرافت ها و ویژگی ها آن را به دنیا عرضه کند و این شخصیت استثنایی را در موقعیتی قرار داد که توانسته بود چنان نقش عظیمی را در ایران امروز برعهده بگیرد . قدرت و توانایی ایشان بی هیچ تردیدی به مراتب از حد یک مرجع تقلید تجاوز می کرد .ایشان نمونه وآیینه تمام نمای مفهوم کامل خودشناسی و به عنوان یک مسلمان واقعی به شمار می رفت بطوری که حتی مسلمانان غیر ایرانی هم ایشان را نمونه ی بسیار با ارزشی از انسان ایده آل اسلام می دیدند.

اینک در آغاز عصر بیداری اسلامی، این بازتاب آوای پر خروش خمینی کبیر است که در جای جای بلاد اسلامی بساط زمامداران فاسد مستبد و وابسته را در هم می پیچد و آرمان ها، شعار ها ،روش ها و مطالبات اخیر جهان اسلام حاکی از عمق تاثیر پیام های امام خمینی و آرمان های انقلاب اسلامی است .

امروز در آستانه ی 23سالگرد ارتحال جان کاه آن پیر سفر کرده با وی هم پیمان می شویم که با پیروی از آرمانهای آن حضرت لحظه ای از خط اصیل بنیانگذار جمهوری اسلامی جدا نشویم .

هرگزم نقش تو از لوح ودل و جان نرود هرگز از یاد من آن سرو خرامان نرود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.