با وجود اینکه شاتل های فضایی به زمین نزدیک هستند به دلیل برابر بودن جاذبه و نیروی گریز از مرکز در این وسایل نقلیه جاذبه وجود ندارد.

مجتبی سرادقی، کارشناس علوم فضایی در گفتگو با خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران گفت: افرادی که در حال حاضر در ایستگاههای فضایی هستند با منابع مالی دولت هایشان جهت انجام ماموریت در آنجا مستقر شده اند.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که برای زندگی در فضاپیما وجود دارد مشکل بی وزنی است و بر روی بدن انسان بسیار تاثیر گذار است.

سرادقی اظهار داشت: با وجود اینکه شاتل ها و ایستگاههای فضایی در فاصله مشخصی از زمین هستند اما جاذبه زمین در آنجا هم وجود دارد ولی به علت سرعت زیاد حرکت آن و برابری نیروی گریز از مرکز و جاذبه زمین اجسام داخل فضاپیما حالت بی وزنی را پیدا  می کنند.

*تمرینات فضانوردان آنها را آماده می کند تا در شرایط بی وزنی زندگی کنند

وی تصریح کرد: به همین دلیل فضانوردان در داخل ایستگاههای زمینی معلق هستند و باید وسایل داخل آن را به جایی محکم بست تا در فضا معلق نمانند.

سرادقی همین امر را علت تمرینات زیاد فضانوردان قبل از سفرهای فضایی دانست و عنوان کرد: این تمرینات آن ها را آماده می کند تا در شرایط بی وزنی به زندگی خود ادامه دهند و برای اطمینان از سلامتشان، معاینات و آزمایشات پزشکی متعددی از آنها گرفته می شود.

وی تاکید کرد: تنها افراد خاصی می توانند ماموریتهای فضایی را انجام دهند البته چند سالی است که عده ای از علاقه مندان به فضا تحت عنوان گردشگری فضایی در کشورهای پیشرفته به گذراندن مراحل دشوار آموزشی و تمرینات متعدد می پردازند./ح


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.