مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: طرح جدید مرمت اثر تاریخی قلعه بمپور در دست تهیه است و پس از اتمام آن فصل جدید بازسازی این قلعه تا پایان امسال آغاز می شود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران زاهدان ، حسنعلی شهركی افزود: قلعه بمپور در گذشته یكی از استوارترین پناهگاههای بلوچستان بوده است.
وی با بیان اینكه قدمت این اثر ملی به استناد برخی منابع تاریخی به دوران ساسانیان می رسد، بیان كرد: قلعه بمپور از نظر نظامی اهمیت قابل توجهی داشته و به مناسبت محل استراتژیك خود می توانست در مقابل هجوم بزرگترین قشون های مسلح نیز مقاومت كند.

شهركی درباره ساختار قلعه بمپور گفت: این قلعه به صورت دو تكه ساخته شده كه این دو بخش به لحاظ ارتفاع با هم یكسان نیستند، صحن پایین در ورودی دیواره شرقی قلعه قرار گرفته و چند برج نیز آن را احاطه كرده است. وی گفت: از آنجا كه مصالح بكار رفته در قلعه بمپور خشت خام و گل رس بوده كه بر روی تپه مصنوعی احداث شده است، دوام زیادی نداشته و به مرور زمان باعث تخریب بخشهایی از این قلعه شد. مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان بیان كرد: شش سال قبل طرح اولیه مرمت قلعه بمپور تهیه و براساس آن بخش كوچكی از این قلعه بازسازی شد. شهركی افزود: قرار است طرح جدیدی برای مرمت اضطراری قلعه بمپور تهیه شود تا تكمیل كننده طرح قبلی باشد.

وی اظهار داشت: در سالهای گذشته اعتبار مناسبی برای ترمیم و بازسازی قلعه بمپور جذب نشد از این رو امسال پس از تهیه طرح جدید پیگیری لازم برای تخصیص اعتبار مرمت این قلعه به طور جدی دنبال می شود.

در همین رابطه مراد بمپوری رییس شورای شهر بمپور  از كم توجهی و تخصیص دیرهنگام اعتبار به این اثر تاریخی ابراز گلایه و خاطرنشان كرد: با روند كنونی، تخریب قلعه بمپور شتاب گرفته و فرهنگ دوستان محلی از نابودی شناسنامه شهر خود بیمناك هستند. بخش بمپور در 22 كیلومتری غرب ایرانشهر قرار دارد و رودخانه با اهمیت این بخش كه از كوههای شمال شرقی ایرانشهر سرچشمه می گیرد از جنوب بمپور به طرف غرب جریان یافته و در انتها به هامون جازموریان می ریزد. تصاویر جدید این اثر تاریخی در ستون عكس ایرنا قابل دیدن است. /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.