ظرفيت هاي مهاباد در بخش کشاورزي و دامداري

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از مهاباد ، شهرستان مهاباد به لحاظ وجود ظرفيتهاي موجودکشاورزي و منابع آب و خاک ، از قطبهاي بزرگ توليد محصولات در بخشهاي کشاورزي و دامي درآذربايجان غربي است.
امروزه يکي از مشکلات اساسي هرکشور تامين نيازهاي غذايي مردم است به گونه اي که امنيت غذايي در سرلوحه برنامه مديران اجرايي قرار دارد.
بدون شک براي دستيابي به اين اهداف بايد توليدات بخش کشاورزي و دامي تقويت شود تا نيازهاي غذايي مردم برآورده شود و تحقق اين آرمان در گرو تغييرات اساسي و همه جانبه در ساختار اين دوبخش ، مشارکت گسترده نيروها ، مديريت و بهره برداري مطلوب از منابع و امکانات و سازماندهي درست و اصولي به شيوه هاي علمي است .
شهرستان مهاباد با مساحتي حدود 2 هزار و 621 کيلومتر مربع در جنوب آذربايجان غربي با قابليتهاي خوب در بخش آب و خاک، برخورداري از درياچه پشت سد مهاباد به گنجايش175 ميليون متر مکعب و وجود دشت حاصلخيز مهاباد با حدود18 هزار هکتار از مناطق مستعد کشت انواع محصولات کشاورزي است.
فرماندار مهاباد با اشاره به ظرفيتهاي خوب اين شهرستان به لحاظ منابع آب و خاک ، وجود سد بزرگ مهاباد با ذخيره 190 ميليون مترمکعب و شبکه مدرن آبياري را از مزيتها و توانمنديهاي کشاورزي مهاباد عنوان کرده و مي افزايد: اين شهرستان با حدود300 واحدتوليدي و خدماتي و صنعتي و سرمايه گذاري حدود 7 هزار ميليارد ريال به لحاظ اشتغال با 6 هزار و 500 نفر در رتبه دوم آذربايجان غربي قرار دارد .
آقاي کاک درويشي  سهم صادرات شهرستان مهاباد در بخش صنعت و معدن و صدور سنگ هاي تزئيتي و معدني را سالانه يکصد هزار تن اعلام مي کند.
مدير جهاد کشاورزي مهاباد هم مي گويد: اين شهرستان با 80 هزار هکتار زمين آبي و ديم و وجود190هزار هکتار مرتع و حدود10هزار بهره بردار ، سالانه حدود300 هزار تن محصولات زراعي چون گندم ، جو ، چغندرقند ، دانه هاي روغني ، حبوبات ، ميوه هاي دانه دار و هسته دار توليد مي کند.
آقاي دمکري با اشاره به کشت بيش از 46 نوع محصول متنوع زراعي درمهاياد و آذربايجان غربي مي گويد : عمده ‌ترين محصولات کشاورزي مهاباد و استان گندم ، چغندرقند ، يونجه و سيب است.
مدير زراعت جهادکشاورزي مهاباد هم مي گويد: در سال زراعي جاري حدود 48 هزار هکتار از زمينهاي آبي و ديم اين شهرستان به کشت گندم اختصاص يافت که پيش بيني مي شود با توليد3 تن ميانگين محصول درزمينهاي آبي ويکهزار و800 کيلوگرم ميانگين توليد در زمينهاي ديم محصول امسال به حدود 65 هزار تن برسد که اين ميزان علاوه بر نيازهاي مصرفي مردم شهرستان ، مازاد آن به سيلوهاي استان ارسال مي شود .
آقاي آغاج مي افزايد:پارسال کشاورزان مهابادي حدود60 هزارتن محصول گندم از45 هزار هکتار زيرکشت زمينهاي آبي و ديم شهرستان برداشت کردندکه بخش وسيعي از سطح زيرکشت اين شهرستان به شيوه ديم  است.
کارشناس مسئول زراعت جهاد کشاورزي مهاباد هم توليد محصول چغندر قند با توليد حدود 140 هزار تن را يکي ديگر از توانمنديهاي کشاورزي شهرستان مي داند و مي افزايد : پارسال ميانگين توليد چغندر قند در اين شهرستان به 48 تن در هکتار رسيد .
آقاي عليزاده جمعيت شاغل بصورت فصلي در اين بخش را در زمان کاشت ، داشت و برداشت بيش از 50 هزار نفر روز مي داند و مي افزايد: شکر توليدي از اين ميزان محصول به حدود10 هزار تن رسيد که سهم توليد مهاباد حدود 20 درصد بود.
مسئول امور دام جهاد کشاورزي مهاباد نيز با اشاره به مجتمع بزرگ کشت و صنعت شهرستان مي گويد: اين مجتمع با 27 واحد مرغداري گوشتي به ظرفيت حدود 2 ميليون قطعه مرغ و توليد 6 ميليون کيلوگرم گوشت ، واحدهاي مرغ مادر به ظرفيت350هزار قطعه در سال و توليد 22 ميليون عدد تخم مرغ يکي ديگر از استعدادهاي خوب اين شهرستان است.
آقاي عيسي زاده مي افزايد :مهاباد در زمينه توليد گوشت مرغ در استان رتبه نخست را داراست و صادرات اين شهرستان در اين زمينه به لحاظ وزني500 تن و به لحاظ ارزشي20 ميليارد ريال  است.
او مي گويد : درکنار اين مزايا وجود 285 هزار راس گوسفند و بز ، 47 هزار راس گاو شيري اصل و دورگه و توليد سالانه 37 هزار و 736 تن شير ،251 تن عسل و 300 تن آبزيان را از استعدادهاي خوب  مهاباد در زمينه توليدات دامي و فرآورده هاي دامي مي خواند .
مسئول اموردام جهاد کشاورزي مهاباد تکميل مجموعه کشت و صنعت و راه اندازي7 فاز توليد مرغ گوشتي مادر ، مشارکت در تامين مواد اوليه کارخانه هاي بزرگ خوراک دام و طيور ، احداث کارخانه فرآورده هاي مواد وصنايع تبديلي غذايي ازجمله کنسانتره ميوه،گوجه فرنگي ،بسته بندي فرآورده هاي لبني را به عنوان ظرفيتهاي خوب مهاباد در توليد ، اشتغال و صادرات عنوان مي کند و مي افزايد: سهم صادرات اين شهرستان در توليد فرآورده هاي لبناتي و کنسانتره ميوه به کشورهاي همسايه چون عراق ،جمهوري آذربايجان و ترکيه پارسال به حدود 30 ميليارد ريال رسيد.
مسئول باغباني جهادکشاورزي مهاباد هم وجود 6 هزارهکتار باغ ميوه و توليد سالانه حدود 80 هزار تن سيب سردرختي و 12 هزار تن ميوه هاي هسته دار و دانه دار را براي اين شهرستان بسيار ارزشمند و حائز اهميت خوانده و مي افزايد: سهم توليد محصولات باغي اين شهرستان از حدود يک ميليون تن محصول استان حدود10 درصد و در استان از جايگاه خوبي برخوردار است.
آقاي عزيزي سهم صادرات ميوه هاي فصلي بويژه سيب سردرختي را حدود 20 هزار تن و به ارزش ريالي100ميليارد ريال اعلام مي کند و وجود مجتمع گلخانه اي اين شهرستان به مساحت 13 و نيم هکتار با هزينه کرد 35 ميليارد ريال اعتبارات عمراني استان و تسهيلات بانکي و اشتغال50 نفر دانش آموخته کشاورزي را ازديگر فرصتهاي  بخش باغباني شهرستان مي داند .
مسئول واحد آب و خاک جهاد کشاورزي مهاباد هم مي گويد: نظر به محدود بودن منابع آب و قرار گرفتن آذربايجان غربي  و شهرستان مهاباد در رديف منابع خشک و معتدل با ميانگين بارندگي سالانه 285 تا300 ميلمتر ، مديريت بهره برداري درست و اصولي از منابع آب موجود با استفاده ازروشهاي نوين آبياري از چند سال گذشته در دستور کار جهادکشاورزي قرارگرفته است .
آقاي اسماعيل زاده مي افزايد : تاکنون در2 هزار و600 هکتار از زمين هاي مستعدکشاورزي طرح آبياري نوين اجرا شده است که علاوه بر پيشگيري از هدر رفتن آب به ميزان 75 درصد توليد محصولات کشاورزي نيز در واحد هکتار حدود 50 درصد افزايش دارد .
او مي گويد: هم اکنون از80 هزار هکتار از زمينهاي شهرستان21 هزار هکتار زير پوشش شبکه منظم آبياري درياچه سد مهاباد قرار دارد و حدود 10هزار هکتار نيز از بند و جوي سنتي و به وسيله انهار ، چشمه ها و قنوات آبياري مي شود که در افق توسعه شهرستان تا سال 1400 سطح اجراي طرحهاي آبياري نوين در شهرستان مهاباد به 20 هزار هکتار مي رسد .
فرماندار مهاباد و فرماندار ويژه و رئيس اجرايي کارگروه توسعه بخش کشاورزي اين شهرستان هم در راستاي اهداف دولت نهم و دهم در توسعه بخش کشاورزي و در سالي که رهبر معظم انقلاب به سال توليد ملي و حمايت از کار  و سرمايه ايراني نامگذاري کرده اند با دعوت از مسئولان اجرايي ، نخبگان و رشد و افزايش توان علمي کارشناسان و تشکيلات فعال بخش کشاورزي ، بر استفاده درست از ظرفيتهاي موجود شهرستان در بخش کشاورزي و رسيدگي به مشکلات پيش روي کشاورزي به عنوان محور توليد پايدار ، اشتغال و يکي از اساسي ترين محور خودکفايي جامعه تاکيد مي کند.
آقاي کاک درويشي عزم دولت را براي توسعه روستاها ، افزايش درآمد و توليدات روستايي و تامين رفاه و آسايش جامعه به ويژه توليدکنندگان در بخش توليد محصولات زراعي ، باغي و دامي مي داند و  مي افزايد : علاوه بر ارتقاء کميت و کيفيت محصولات بخش کشاورزي ، بايد نظام بهره برداري را نيز در اين بخش تغيير داد./ج2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.